Η στρατιωτική διάσταση της ρωσικής εμπλοκής στην Συρία | Foreign Affairs - Hellenic Edition

Η στρατιωτική διάσταση της ρωσικής εμπλοκής στην Συρία

Οι τουρκικές ανησυχίες για τις πολεμικές επιχειρήσεις
Περίληψη: 

Οι παράγοντες οι οποίοι επέβαλαν την ενεργό εμπλοκή του Κρεμλίνου στην πολυετή συριακή κρίση ήταν πολυποίκιλοι. Ασφαλώς κυριότερο κίνητρο παραμένει η διατήρηση της ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας στην επίμαχη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Η άνοδος του ισλαμικού εξτρεμισμού δείχνει να απασχολεί την Μόσχα (όπως και την Ουάσιγκτον), δεδομένου ότι συμπαγείς μουσουλμανικοί πληθυσμοί διαβιούν εντός της ρωσικής επικράτειας.

Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΟΥΝΗΣ είναι Βαλκανιολόγος, Διεθνολόγος (Msc).

Οι παράγοντες οι οποίοι επέβαλαν την ενεργό εμπλοκή του Κρεμλίνου στην πολυετή συριακή κρίση ήταν πολυποίκιλοι. Ασφαλώς κυριότερο κίνητρο παραμένει η διατήρηση της ρωσικής στρατιωτικής παρουσίας στην επίμαχη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, μέσω της ναυτικής βάσης στην περιοχή της Tartus, ενώ φημολογείται και η κατασκευή δεύτερης βάσης είτε στην πόλη Jableh (Gabala), είτε στην υπάρχουσα ναυτική εγκατάσταση της Minat Al Bayda. Η άνοδος του ισλαμικού εξτρεμισμού δείχνει να απασχολεί την Μόσχα (όπως και την Ουάσιγκτον), δεδομένου ότι συμπαγείς μουσουλμανικοί πληθυσμοί διαβιούν εντός της ρωσικής επικράτειας.

Επίσης, δίνει την δυνατότητα αποπροσανατολισμού από την υποβόσκουσα ουκρανική κρίση, η οποία δείχνει να βρίσκεται προ ενός τέλματος, κυρίως διότι παρά την προσφάτως επιτευχθείσα εκεχειρία, δεν υπάρχει πλάνο οριστικού τερματισμού των συγκρούσεων στις περιοχές Luhansk και Donbass (κατά συνέπεια ούτε αντίστοιχος σχεδιασμός διπλωματικής απεμπλοκής), με αποτέλεσμα να υφίσταται η ρωσική οικονομία τις εξαιρετικά ζημιογόνες Δυτικές κυρώσεις (εκτιμάται ότι η πτώση του ρωσικού ΑΕΠ κυμαίνεται μεταξύ 3%-3,5%).

Ωστόσο, η ρωσική επέμβαση στην Συρία δεν σχετίζεται με τις μεταναστευτικές ροές, αφού το πρόβλημα ταλανίζει αμιγώς τα κράτη της Δυτικής Ευρώπης.

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

Η αεροπορική συμμετοχή αποτελείται από περίπου 34 μαχητικά αεροσκάφη εκ των οποίων τέσσερα Su-30SM, τέσσερα έως έξι Su-34 Platypus (Fullback), δώδεκα Su-24M2 Fencer και ισάριθμα Su-25 Frogfoot, τα οποία σταθμεύουν στην αεροπορική βάση του Khmeimim (Latakia). Επίσης εντοπίστηκαν τουλάχιστον 2 μεταγωγικά Antonov-124, 1 αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου IL-20 Coot, και 15 αντιαρματικά ελικόπτερα Mil-Mi-24 Hind. Μετά τις 15 Οκτωβρίου, δημοσιεύματα ανέφεραν την πρόθεση του ρωσικού επιτελείου για μεταφορά 10-18 υπερσύγχρονων ελικοπτέρων Mil-Mi-28, και την ειλημμένη απόφαση για μεταστάθμευση επιπλέον αριθμού υπερσύγχρονων μαχητικών (τρία Su-30, πέντε Su-34).

19102015-3.jpg

Ένα Sukhoi Su-25 προσγειώνεται στο πλαίσιο στρατιωτικής άσκησης, στις 23 Σεπτεμβρίου 2015. REUTERS/Vasily Fedosenko
---------------------------------

Τα αεροσκάφη Su-30SM Flanker-C είναι δικινητήρια μαχητικά πολλαπλών ρόλων (με έμφαση στην αεροπορική υπεροχή), τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’90. Η ρωσική αεροπορία διαθέτει εξήντα Flanker-C, ενώ σημαντικός αριθμός εξήχθη σε μια σειρά χωρών όπως η Κίνα, το Βιετνάμ και η Μαλαισία. Μεγαλύτερος επιχειρησιακός χρήστης παραμένει η Πολεμική Αεροπορία της Ινδίας (Bharatiya Vāyu Senā) με 272 μονάδες Su-30MKI σε υπηρεσία.

Το αεροσκάφος χρησιμοποιεί σύστημα κατευθυνόμενης ώσης TVC, ραντάρ παθητικής ηλεκτρομαγνητικής σάρωσης PESA τύπου N011M με εμβέλεια έρευνας 400 χλμ. και εμβέλεια ανίχνευσης στόχων περί τα 200 χλμ. Μπορεί να μεταφέρει ποικιλία πυραύλων και βομβών συνολικού βάρους 8 τόνων, αναλόγως της φύσεως της αποστολής και της απόστασης του στόχου. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις αποστολές αναχαίτισης, φέρει μίγμα βλημάτων αέρος-αέρος R-77/77-1 (εμβέλεια 70/110 χλμ. αντίστοιχα), R-27T/EA(70/130 χλμ. αντίστοιχα), R-73E/M1 (20/30 χλμ. αντίστοιχα).

Παρά την έντονη φημολογία για τις ικανότητες του αεροσκάφους (μετά το περιστατικό της παράνομης διείσδυσης στον εναέριο χώρο της Τουρκίας), οφείλεται να διευκρινιστεί ότι το Su-30 καίτοι ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες και εντυπωσιακά πτητικά χαρακτηριστικά, επιχειρησιακώς δεν θεωρείται «άτρωτο». Το γεγονός ότι η ινδική αεροπορία συμμετείχε σε κοινές ασκήσεις με χώρες της Δύσης (όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και οι Η.Π.Α.), έδωσε την δυνατότητα να πιστοποιηθούν εκ του σύνεγγυς οι δυνατότητες αλλά και οι αδυναμίες του συγκεκριμένου μαχητικού. Λόγου χάρη, στην περίπτωση της απαιτητικής αεροπορικής ασκήσεως Red Flag 08-4, η οποία διεξήχθη στην αεροπορική βάση του Las Vegas (Nellis Air Base), με την συμμετοχή γαλλικών Rafale F.2 και κορεατικών F-15K Slam Eagle, διαπιστώθηκε η «τρωτότητα» των ρωσικών αεροπλάνων απέναντι στα αμερικανικά F-15 των Μοιρών Aggressors, η προβληματική απόδοση των κινητήρων Lyulka AL-31F εξαιτίας της αυξημένης ευαισθησίας στην εισρόφηση FOD’s (γεγονός που επηρέασε αρνητικά τους ρυθμούς απογειώσεων), ενώ δεν έλειψαν οι «φίλιες» καταρρίψεις μεταξύ των Ινδών χειριστών, ένεκα των προβλημάτων έγκαιρης ταυτοποίησης των «ιχνών» (IFF).

Οι αντιτιθέμενες απόψεις υποστηρίζουν, ότι τα προεκτεθέντα στοιχεία απηχούν προσωπικές απόψεις του Αμερικανού ταξιάρχου Terrence Fornof (βετεράνος των F-15), οι οποίες αναπτύχθηκαν στην διάρκεια απενημέρωσης άλλων χειριστών της USAF. Το ερώτημα είναι κατά πόσο απέχουν από την πραγματικότητα, δεδομένου ότι τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η αμερικανική πολεμική αεροπορία αιτούνταν αύξηση των δημοσίων δαπανών προς σχεδίαση και ανάπτυξη νέας γενιάς μαχητικών.

Το αεροσκάφος Su-34 Platypus είναι δικινητήριο, διθέσιο μαχητικό παντός καιρού και πολλαπλών ρόλων. Τα πρώτα αεριωθούμενα εντάχθηκαν στην ρωσική υπηρεσία πριν δύο έτη, και σήμερα εκτιμάται ότι περισσότερο από 80 μονάδες βρίσκονται σε επιχειρησιακή χρήση. Η αυτονομία του Fullback με πλήρες οπλικό φορτίο 8 τόνων, αγγίζει τα 4.000 χλμ. Το μαχητικό μπορεί να εξοπλιστεί με κάθε είδους σύγχρονα όπλα αέρος-αέρος (R-73, R-77), και αέρος-εδάφους (BETAB-500, KAB-500S, Kh-59M Kazoo, Kh-35 Kayak, anti-ship Kh-41 Moskit κ.α.), που διατίθενται στο ρωσικό οπλοστάσιο.