Calichina Dreaming | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Calichina Dreaming

Η Apple, το iPhone και το μέλλον της κινεζικής οικονομίας
Περίληψη: 

Οι επαναλαμβανόμενες επιδόσεις της στην βιομηχανική ανανέωση έχουν κάνει την Apple την πιο κερδοφόρα εταιρεία στον κόσμο. Δημιούργησαν επίσης ένα νέο οικονομικό σύστημα που εκτείνεται στην περιοχή του Ειρηνικού, από την Καλιφόρνια στα ανατολικά μέχρι το Σιτσουάν στα δυτικά και παντού στο ενδιάμεσο.

Ο SALVATORE BABONES είναι αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας και Κοινωνικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ και ο συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο American Tianxia: Chinese Money, American Power and the End of History [1].

Το iPhone 8, το οποίο κυκλοφόρησε στις 12 Σεπτεμβρίου [2], έχει κάνει ήδη αίσθηση στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Και για καλό λόγο. Η κυκλοφορία κάθε νέου iPhone είναι ένα τεχνολογικό σοκ που έχει την ικανότητα να αναδιαμορφώνει ένα μεγάλο κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας [3]. Άλλα νέα προϊόντα προσφέρουν σταδιακές βελτιώσεις που με την πάροδο του χρόνου μπορούν να έχουν σωρευτικές επιπτώσεις στην οικονομική δομή. Αλλά ένα νέο iPhone δεν είναι τόσο μια νέα συσκευή, όσο ένα νέο οικοσύστημα. Κάθε νέο iPhone ανοίγει τεχνολογικούς χώρους που στην συνέχεια τους εκμεταλλεύονται χιλιάδες άλλες εταιρείες, από γίγαντες όπως το Facebook [4] μέχρι μικροί προγραμματιστές όλων των ειδών gadgets και εφαρμογών.

13092017-1.jpg

Το λογότυπο της Apple σε κατάστημα της εταιρείας στο Pudong, την οικονομική περιοχή της Σαγκάης, στην Κίνα, τον Φεβρουάριο του 2012. CARLOS BARRIA / REUTERS
--------------------------------------------------------

Οι επαναλαμβανόμενες επιδόσεις της στην βιομηχανική ανανέωση έχουν κάνει την Apple την πιο κερδοφόρα εταιρεία στον κόσμο. Δημιούργησαν επίσης ένα νέο οικονομικό σύστημα που εκτείνεται στην περιοχή του Ειρηνικού, από την Καλιφόρνια στα ανατολικά μέχρι το Σιτσουάν στα δυτικά και παντού στο ενδιάμεσο. Το σύστημα αυτό μπορεί να ονομαστεί i-economy, καθώς εξαρτάται τόσο πολύ από το iPhone και το τεχνολογικό οικοσύστημα που υποστηρίζει.

Η i-economy του Ειρηνικού επικεντρώνεται στα smartphones, αλλά η εμβέλειά της είναι πολύ ευρύτερη. Χρειάζεται μια σειρά από συναφείς βιομηχανίες που εξαρτώνται από το οικοσύστημα των smartphone για την ίδια την επιβίωσή τους. Η i-economy περιλαμβάνει εφαρμογές, αλλά επίσης υποστηρίζει άμεσα το Χόλιγουντ, την δημοφιλή μουσική, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τις ηλεκτρονικές εκδόσεις, την αναζήτηση στο Internet, τις υπηρεσίες ταξί, τις υπηρεσίες παράδοσης τροφίμων, την φωτογραφία και τις οικονομικές τεχνολογίες. Όλοι αυτοί οι κλάδοι είναι ή βρίσκονται στην διαδικασία να γίνουν «κινητοί» (mobile).

Από την ίδια της τη φύση, η i-οικονομία δεν συνδέεται με κανένα συγκεκριμένο τόπο, αλλά στην πραγματικότητα οι βιομηχανίες της είναι συγκεντρωμένες γύρω από τις ακτές του Ειρηνικού. Φυσικά, η i-economy σχεδιάστηκε και γεννήθηκε στην Καλιφόρνια, με την καρδιά της στην Silicon Valley και η Καλιφόρνια παραμένει το σημαντικότερο δημιουργικό (και κερδοφόρο) κέντρο της. Αλλά άλλοι κόμβοι απλώνονται γύρω από την λεκάνη του Ειρηνικού. Η Microsoft και η Amazon εδρεύουν στο Σιάτλ, ενώ η Sony και η Nintendo εδρεύουν στην Ιαπωνία. Η Samsung και η LG της Νότιας Κορέας είναι ταυτόχρονα ανταγωνιστές και προμηθευτές της Apple. Η Ταϊβάν φιλοξενεί μια τεράστια βιομηχανία ημιαγωγών και οι Ταϊβανέζοι υπεργολάβοι όπως η Foxconn και η Pegatron, συναρμολογούν iPhones και άλλα προϊόντα της Apple στην Κίνα.

Στην αλυσίδα εφοδιασμού της i-economy, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην Κίνα. Στα τελευταία 30 χρόνια, το Πεκίνο έχει προσφέρει μια φαινομενικά ατελείωτη προσφορά φθηνού, παραγωγικού εργατικού δυναμικού για την κατασκευή των συσκευών που τροφοδοτούν την i-οικονομία. Αλλά τώρα η Κίνα γίνεται ένα σημαντικό κέντρο της άυλης οικονομίας επίσης. Οι κινεζικές εταιρίες του διαδικτύου, όπως η Alibaba, η Baidu και η Tencent έρχονται δεύτερες σε κλίμακα και κερδοφορία μόνο έναντι των ανταγωνιστών τους στην Καλιφόρνια. Καμία άλλη χώρα δεν πλησιάζει. Τα πιο πολύτιμα στοιχεία της i-economy του Ειρηνικού είναι όλο και περισσότερο στα απροσδιόριστα άκρα του σχεδιασμού και των εφαρμογών λογισμικού, όχι στα μέσα της κατασκευής.

ΕΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΚΥΒΕΡΝΑ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ

Σε μοναδιαίους όρους, λιγότερο από το 20% των smartphones παγκοσμίως είναι iPhones. Αλλά αυτό που καθιστά την Apple τόσο κεντρική για την i-economy του Ειρηνικού δεν είναι η αλυσίδα παραγωγής της, αλλά η συνολική αλυσίδα της [προστιθέμενης] αξίας της. Τα τηλέφωνα της Apple τρέχουν iOS, το οποίο, σε αντίθεση με το Android της Google, είναι ένα ιδιόκτητο λειτουργικό σύστημα που λειτουργεί μόνο σε προϊόντα της Apple. Λόγω της δημοτικότητας των τηλεφώνων Android και της ανοικτότητας του περιβάλλοντος Android, υπάρχουν πολλές περισσότερες εφαρμογές [5] για το Android από ό, τι για την Apple. Ωστόσο, οι εφαρμογές της Apple παράγουν δύο φορές [6] περισσότερα έσοδα από εκείνες του Android. Η Google παίρνει τον όγκο, αλλά η Apple παίρνει τις πωλήσεις.

Επιπλέον, οι επιτυχημένες λειτουργίες που πρωτοδημιουργήθηκαν από και για τα iPhones, όπως η οθόνη πολλαπλών χρήσεων (multitouch display) και οι αισθητήρες κίνησης σε προηγούμενες γενιές, τελικά καταλήγουν ακόμα και στα πιο βασικά smartphones. Αυτό περιλαμβάνει τα μοντέλα με κορυφαίες πωλήσεις στην Κίνα. Οι κορυφαίες κινεζικές μάρκες smartphone, όπως η Huawei, η Oppo και η Vivo, μπορούν να «τρέξουν» Android, αλλά μιμούνται την Apple. Η BBK Electronics της Κίνας, η εταιρεία που φτιάχνει τόσο τα Oppo όσο και τα Vivo, έχει μια στρατηγική που ακολουθεί πάντα την Apple λίγα βήματα πίσω της. Ο πρόεδρός της, ο χαρισματικός επιχειρηματίας Duan Yongping [7], ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιεί και ο ίδιος ένα iPhone και έχει τοποθετήσει μεγάλο μέρος του προσωπικού του πλούτου σε μετοχές της Apple.

Ο ηγέτης της αγοράς τηλεπικοινωνιών της Κίνας, η Huawei, αντιθέτως, δίνει το στίγμα της προχωρώντας σε ολομέτωπο [8] ανταγωνισμό με την Apple, ενσωματώνοντας νέα καινοτόμα χαρακτηριστικά εξοπλισμού, όπως κάμερες διπλού φακού [9], προτού εμφανιστούν ακόμη και στα iPhones. Πουλάει πολύ περισσότερο από την Apple στην Κίνα και μόλις ξεπέρασε [10] την Apple σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, η Huawei δυσκολεύτηκε να βγάλει χρήματα [11], ενώ πληρώνει πολλά για τις τελευταίες τεχνολογίες. Η Apple παίρνει σταθερά το 70% με 90% όλων των κερδών που κατευθύνονται παγκοσμίως στους κατασκευαστές smartphone, ενώ η Huawei μόλις που ισοσκελίζει [τα έσοδα με τις δαπάνες] στα τηλέφωνα.