Πώς οι ΗΠΑ μπορούν να προωθηθούν στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας | Foreign Affairs - Hellenic Edition

Πώς οι ΗΠΑ μπορούν να προωθηθούν στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας

Ο σωστός τρόπος για να απωθήσουν το Πεκίνο
Περίληψη: 

Μια αποτελεσματική συμμαχία στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας θα βοηθήσει στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων που πρέπει να απολαμβάνουν τα κράτη της Νοτιοανατολικής Ασίας στα δικά τους ύδατα, ενώ θα κάνει το Πεκίνο να προβεί σε μακροπρόθεσμους συμβιβασμούς με τους γείτονές του ή θα πληρώσει ένα υψηλό διπλωματικό και οικονομικό κόστος.

Ο GREGORY POLING είναι Διευθυντής του Asia Maritime Transparency Initiative και συνεργάτης στο Πρόγραμμα Νοτιοανατολικής Ασίας στο Center for Strategic and International Studies.
Η BONNIE S. GLASER είναι ανώτερη σύμβουλος για την Ασία και διευθύντρια του China Power Project στο Center for Strategic and International Studies.

Κατά την διάρκεια των δύο ετών της θητείας του, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ήταν ομιλητικός για την περιφρόνησή του προς τις περισσότερες μορφές πολυμέρειας. Ωστόσο, όταν πρόκειται για δύο πιεστικά ναυτικά ζητήματα στην Ανατολική Ασία, η διοίκησή του βλέπει την αξία των φίλων. Πρώτο είναι το πρόβλημα του τερματισμού των παράνομων μεταφορών καυσίμων στα δεξαμενόπλοια της Βόρειας Κορέας στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, μια τακτική που χρησιμοποιεί η Πιονγκγιάνγκ για να παρακάμψει τις κυρώσεις των ΗΠΑ και των Ηνωμένων Εθνών. Για να καταστείλουν το λαθρεμπόριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ιαπωνία συγκέντρωσαν έναν συνασπισμό κρατών για να εντοπίζουν και να αναφέρουν τα πλοία που ασχολούνται με αυτές τις παράνομες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο.

Μετά υπάρχει η Θάλασσα της Νότιας Κίνας, όπου το Πεκίνο συνεχίζει [1] την στρατιωτική του συσσώρευση και έχει εντείνει τις θαλάσσιες διεκδικήσεις ενάντια στο διεθνές δίκαιο [2]. [Πολεμικά] Ναυτικά μέσα και έξω από την περιοχή ανταποκρίθηκαν στην επιθετική στάση της Κίνας, αναλαμβάνοντας περισσότερες επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων ασκήσεων, συλλογής πληροφοριών, και διελεύσεων μέσω αμφισβητούμενων υδάτων, με στόχο την διατήρηση της ελευθερίας των διελεύσεων στον αέρα και στην θάλασσα.

18012019-1.jpg

Το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan και το ελικοπτεροφόρο αντιτορπιλικό των ιαπωνικών ναυτικών Δυνάμεων Αυτοάμυνας JS Hyuga σε σχηματισμό με 16 άλλα πλοία κατά την διάρκεια της άσκησης Keen Sword στην Θάλασσα των Φιλιππίνων, τον Νοέμβριο του 2018. KALIA V. PETERS / U.S. NAVY VIA REUTERS
---------------------------------------------------------------------------------

Δυστυχώς, η ηγεσία των ΗΠΑ ήταν εμφανής σε ένα μόνο από αυτά τα ναυτικά ζητήματα. Η Ουάσινγκτον υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από την πολυμερή προσπάθεια για την εξάλειψη του λαθρεμπορίου της Βόρειας Κορέας. Ωστόσο, ήταν πολύ λιγότερο αποτελεσματική στο συντονισμό με κράτη-ομοϊδεάτες για την υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Η απώθηση του κινεζικού ρεβιζιονισμού θα απαιτήσει μια διεθνή προσπάθεια, την οποία η Ουάσινγκτον βρίσκεται σε προνομιακή θέση να διαμορφώσει. Για να σχεδιάσει τον καλύτερο τρόπο ώστε να το πράξει, η Ουάσιγκτον θα μπορούσε να πάρει μια σελίδα από το δικό της εγχειρίδιο στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας.

ΜΙΑ ΕΠΙΤΥΧΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

Τον Οκτώβριο του 2017, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν πτήσεις επιτήρησης πάνω από την Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας για να παρακολουθούν και να διακόπτουν τις δραστηριότητες των πλοίων για τα οποία υπάρχουν υποψίες ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις κατά της Βόρειας Κορέας. Στις αρχές του 2018, η διοίκηση Trump αποφάσισε να επεκτείνει αυτή την προσπάθεια, στρατολογώντας περισσότερες χώρες για να εντοπίζουν τα πλοία που θεωρείται ότι μεταφέρουν απαγορευμένο φορτίο. Τον Φεβρουάριο του 2018, η ιαπωνική εφημερίδα Asahi Shimbun ανέφερε [3] ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ιαπωνία σχεδίαζαν να οργανώσουν μια διεθνή συνάντηση για την σύσταση αυτής της συμμαχίας. Οι προσκεκλημένοι περιελάμβαναν την Αυστραλία, την Γαλλία, την Σιγκαπούρη, τη Νότια Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τον Μάιο, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Νέα Ζηλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν βασίσει αεροσκάφη επιτήρησης στην αεροπορική βάση Kadena των ΗΠΑ, στην Οκινάουα, για να πραγματοποιούν τακτικές περιπολίες στην Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και στην Θάλασσα της Ιαπωνίας. Ένα βρετανικό πολεμικό πλοίο αναπτύχθηκε επίσης στην Ιαπωνία για να βοηθήσει την προσπάθεια. Το αεροσκάφος επιτήρησης συλλέγει πληροφορίες σχετικά με πλοία για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις κατά της Βόρειας Κορέας. Φωτογραφίζουν τους αριθμούς στο κύτος των σκαφών που εμπλέκονται με παράνομες μεταφορές πετρελαίου από πλοία σε πλοία και τα αναφέρουν στα Ηνωμένα Έθνη για να βοηθήσουν να λογοδοτήσουν τα μέρη αυτά με το να εγγραφούν σε μια μαύρη λίστα πλοίων και εμπλεκόμενων εταιρειών και πιέζοντας τα κράτη-μέλη [του ΟΗΕ], ιδίως την Κίνα και την Ρωσία, να πατάξουν τους παραβάτες.

Η συμμαχία επεκτάθηκε τον Σεπτέμβριο [4] με την ίδρυση ενός Κέντρου Συντονισμού Επιβολής (Enforcement Coordination Center) επί του USS Blue Ridge. Το πλοίο φιλοξενεί περισσότερα από 50 άτομα προσωπικό από την Αυστραλία, τον Καναδά, την Γαλλία, την Ιαπωνία, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νότια Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Μεταξύ άλλων σκοπών, το κέντρο συντονισμού δημιουργήθηκε για να διευκολύνει τις επικοινωνίες γέφυρας με γέφυρα (bridge-to-bridge) μεταξύ των πλοίων της συμμαχίας και των υπόπτων για λαθρεμπορία πλοίων. Τον Νοέμβριο, ο ναύαρχος Phil Davidson, επικεφαλής της αμερικανικής διοίκησης για την περιοχή Ινδο-Ειρηνικού, είπε ότι η Ουάσιγκτον είχε αφιερώσει δύο πλοία σε αυτές τις περιπολίες και αύξησε τις πτήσεις επιτήρησης κατά 50%.

Οι προσπάθειες του συνασπισμού έχουν μέχρι στιγμής μικτά αποτελέσματα. Τον Δεκέμβριο, ένας αξιωματούχος της αμερικανικής άμυνας δήλωσε στο NBC [5] ότι σε 30 περιπτώσεις από τον Οκτώβριο του 2017, οι λαθρέμποροι έχουν εγκαταλείψει τις μεταφορές [καυσίμων] από πλοίο σε πλοίο όταν παρακολουθούνταν από περιπολίες. Δυστυχώς, η ομάδα έχει επίσης αναμφισβήτητα γίνει θύμα της δικής της επιτυχίας. Μια έκθεση του ΟΗΕ από τον Αύγουστο υποδεικνύει ότι το λαθρεμπόριο έχει μετακινηθεί από την Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και την Θάλασσα της Ιαπωνίας στα χωρικά ύδατα των γύρω χωρών, όπως η Κίνα, για να αποφύγουν να ανιχνεύονται. Ως αποτέλεσμα, οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο αυξήθηκαν.

Το πόσο αποτελεσματική θα είναι η συμμαχία για τον τερματισμό των παραβιάσεων επί των βορειοκορεατικών κυρώσεων μακροπρόθεσμα απομένει να το δούμε, αλλά οι φιλόδοξες πολυμερείς προσπάθειες έχουν αναμφισβήτητα επιτύχει να ασκήσουν πίεση στους παραβάτες των κυρώσεων και στα κράτη-μέλη του ΟΗΕ που έχουν κλείσει τα μάτια τους σε αυτές τις δραστηριότητες.