«Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Πανδημία και η σχέση της με την Επιστήμη και την Ιατρική» | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

«Η Ορθόδοξη Εκκλησία στην Πανδημία και η σχέση της με την Επιστήμη και την Ιατρική»

Διαδικτυακή συζήτηση που οργάνωσε το Κέντρο Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών (CEMES) με την υποστήριξη του Foreign Affairs The Hellenic Edition και του Ινστιτούτου Εξωτερικών Υποθέσεων (fainst.eu).
Περίληψη: 

.

Ο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗΣ είναι Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Graz.

Η πανδημία αυτή αφορά όλους τούς ανθρώπους και όχι μόνον την Ελλάδα. Έτσι πρέπει να βλέπομε και εμείς την καθολικότητα και ισότητα στoν πλανήτη μας. H Πανορθόδοξη Σύνοδος της Κρήτης το 2016 τόνισε: «Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ὁμολογεῖ ὅτι ἕκαστος ἄνθρωπος, ἀνεξαρτήτως χρώματος, θρησκείας, φυλῆς, φύλου, ἐθνικότητος, γλώσσης, ἔχει δημιουργηθῆ κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν Θεοῦ καί ἀπολαμβάνει ἴσα δικαιώματα ἐν τῇ κοινωνίᾳ». Δεν είναι δυνατόν να ισχυριζόμαστε ότι μόνον εμείς υπάρχομε και πάσχομε, ότι μόνον ή Εκκλησία μας έχει προβλήματα. Η κρίση αφορά όλες τις Εκκλησίες, όλες τις Θρησκείες, τους πιστούς, και τους άπιστους σέ όλο τον κόσμο. Δημιουργεί σύγχυση και φανατισμό στους πιστούς ο ισχυρισμός ότι διώκεται η Εκκλησία μας. Δεν διώκεται η Εκκλησία μας, δεν διώκεται η Ορθοδοξία μας. Δεν απορρίπτονται τα Μυστήρια. Τα μέτρα δεν είναι τιμωρία, αλλά αναγκαία προστασία για την υγεία όλων, για όλο τον κόσμο, για όλη την ανθρωπότητα. Ούτε ο ιός είναι τιμωρία Θεού.

Συνεχώς ακούγονται διάφορες απόψεις, κρίσεις και ισχυρισμοί σχετικά με τον κορωνοϊό, την προέλευση, την αντιμετώπιση από την Εκκλησία κλπ. και διερωτάται κανείς από που προέρχονται αυτά. Προηγουμένως έγινε αναφορά στην αναγκαιότητα της τεκμηριώσεως. Πράγματι είναι απόλυτα αναγκαία η τεκμηρίωση όλων όσων λέγονται από λαϊκούς, από θεολόγους, από κληρικούς όλων των βαθμών και αξιωμάτων και από Αρχιερείς. Π.χ. διαδίδεται ο επικίνδυνος ισχυρισμός ότι εντός των Ναών δεν μεταδίδονται ασθένειες, στην Εκκλησία είμαστε άτρωτοι. Ακόμη και σε κηρύγματα ακούγεται και από χείλη Αρχιερέων, ότι όλα μέσα στην Εκκλησία είναι φορείς της Θείας Χάριτος και η σκόνη που πατάμε στο έδαφος της Εκκλησίας είναι φορέας των ακτίστων ενεργειών της Θείας Χάριτος. Τα μάρμαρα, οι πέτρες, τα ξύλα, τα χρώματα, όλα είναι αγιασμένα και έχουν μεταβληθεί σέ Σώμα και Αίμα Χριστού κλπ. Ισχυρισμοί που πλησιάζουν την ειδωλολατρία και ορισμένα έχουν καταδικασθεί και από την εβδόμη Οικουμενική Σύνοδο. Απόψεις ευσεβιστικές, ζηλωτικές και φονταμενταλιστικές και επικίνδυνες, διότι πρώτον δεν ανταποκρίνονται προς την ορθή πίστη, αλλά και δεύτερον είναι και επικίνδυνες γιατί επηρεάζουν τούς πιστούς, που απορρίπτουν τα μέτρα και την προστασία των π.χ. με μάσκα κλπ.

Η επίσημη Εκκλησία πρέπει να επιληφθεί του προβλήματος, να εξετάσει και να κρίνει όλους αυτούς τους ισχυρισμούς. Δεν επιτρέπεται η σιωπή και η ανοχή. Η κρίση πού διέρχεται σήμερα η ανθρωπότητα και πού αφορά και την Εκκλησία μας αποτελεί νέο σταθμό στην ιστορία της. Πάντα η Εκκλησία όλες τις εποχές στα νέα προβλήματα ζητούσε και έβρισκε νέες λύσεις και κατοχυρωνόταν και με αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων για να υπηρετήσει τον άνθρωπο.

Οι μεγάλοι Πατέρες ποτέ δεν φοβήθηκαν τον διάλογο με τίς επιστήμες, χρησιμοποιούσαν και την μέθοδο και την γλώσσα των για να γίνουν κατανοητοί ακόμα και στην θεολογία της πίστεως στην Αγία Τριάδα.

Και σήμερα πρέπει να πράξουμε το ίδιο με τις επιστήμες, και συγκεκριμένα και με την ιατρική επιστήμη. Πρέπει να είμαστε ευγνώμονες διότι ο Θεός μας έδωσε την λογική, μας έδωσε τους επιστήμονες, τούς γιατρούς και όλους εκείνους, που αγωνίζονται στην πρώτη γραμμή για να σώσουν τους ανθρώπους και πρέπει να τους ευγνωμονούμε και να τους ευχαριστούμε.

Είναι ανάγκη γενικότερα να μιλήσομε την γλώσσα της εποχής για να γίνομε και καταληπτοί και να υπηρετήσουμε τον άνθρωπο. Ο Χριστός, ο Υιός του Θεού, έγινε άνθρωπος για να υπηρετήσει τον άνθρωπο.

Είναι ανάγκη και η θεολογία μας να ασχοληθεί περισσότερο και με τα υπαρξιακά προβλήματα των ανθρώπων. Οι θεολόγοι προσπάθησαν να δημιουργήσουν μια επιστημονική θεολογία και απομακρύνθηκαν δυστυχώς από τον άνθρωπο και τα προβλήματά του.

Θεία Λειτουργία και Θεία Κοινωνία. Η πίστη μας στο Μυστήριον του Σώματος και του Αίματος του Χριστού είναι αδιαπραγμάτευτη. Όμως ο τρόπος της μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας έχει μια ιστορική εξέλιξη. Δεν είναι ιστορική πραγματικότητα ότι δύο χιλιάδες χρόνια συνεχώς χρησιμοποιείτο η λαβίδα, το κοχλιάριο. Χίλια χρόνια περίπου δεν χρησιμοποιείτο η Λαβίδα, η οποία άρχισε να χρησιμοποιείται την δεύτερη χιλιετία. Κανείς δεν αρνείται το Μυστήριο, αλλά πολλοί συγχέουν το Μυστήριο με την λειτουργική πράξη στην πολύμορφη ιστορική της εξέλιξη.

Είμαι βέβαιος ότι η Εκκλησία μπορεί να εξετάσει το θέμα της λειτουργικής ζωής γενικότερα, αλλά και του τρόπου της μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας και να αποφασίσει για τον καταλληλότερο τρόπο, εφόσον θεωρηθεί αναγκαίο και για την προστασία των ανθρώπων._

Η μαγνητοσκοπημένη συζήτηση μπορεί να βρεθεί στους ακόλουθους συνδέσμους: https://www.youtube.com/watch?v=qbN6zQyplmA&t=2397s και https://www.youtube.com/watch?v=EwHwNYDEib8&t=4243s

Copyright © 2021 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition