Η παρακμή της ινδικής δημοκρατίας | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Η παρακμή της ινδικής δημοκρατίας

Γιατί η Ινδία δεν κατατάσσεται πλέον μεταξύ των φιλελεύθερων χωρών

Δύο πρόσφατες εκθέσεις σχετικά με την υγεία της παγκόσμιας δημοκρατίας κάνουν μια θλιβερή ανάγνωση σχετικά με την πολιτική πορεία της Ινδίας. Για πρώτη φορά από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, το φιλοδημοκρατικό μη κερδοσκοπικό Freedom House υποβάθμισε το καθεστώς της Ινδίας [1] από «Ελεύθερο» σε «Εν Μέρει Ελεύθερο», λόγω της εξασθενημένης προστασίας των πολιτικών ελευθεριών της χώρας. Μια δεύτερη έκθεση του Varieties of Democracy Institute [2] ανέφερε ότι η Ινδία δεν θεωρείται πλέον ως «Εκλογική Δημοκρατία», κατατάσσοντάς την στις τάξεις των «Εκλογικών Απολυταρχιών» -μια ομαδοποίηση που περιλαμβάνει σημαντικούς οπισθοδρομούντες όπως η Ουγγαρία και η Τουρκία.

22032021-1.jpg

Ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Narendra Modi, στο Δελχί, στην Ινδία, τον Αύγουστο του 2015. Adnan Abidi / Reuters
-----------------------------------------------------------

Η πτώση της Ινδίας στους πίνακες της ομάδας των δημοκρατιών δεν έχει τόση σχέση με την φύση των εκλογών της -οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό ελεύθερες και δίκαιες- όση με τον συρρικνούμενο δημοκρατικό χώρο μεταξύ τους. Αυτές οι δυσοίωνες εκτιμήσεις δείχνουν πολλές ανησυχητικές πολιτικές εξελίξεις στην χώρα: την παγίωση μιας πολιτικής ινδουιστικού πλειοψηφισμού (Hindu-majoritarian), την υπερβολική συγκέντρωση εξουσίας στα χέρια της εκτελεστικής εξουσίας, και την καταστολή της πολιτικής διαφωνίας και των μέσων ενημέρωσης. Μεγάλο μέρος αυτής της αλλαγής συνδέεται με την προσωπικότητα του πρωθυπουργού, του οποίου η εκλογική ελκυστικότητα βασίζεται στην δεδηλωμένη φιλοδοξία του να δημιουργήσει μια ρήξη με την «πολιτική ως συνήθως». Αλλά, παρά τις πολυάριθμες αντιπαραθέσεις, ο πρωθυπουργός Narendra Modi παραμένει εξαιρετικά δημοφιλής. Η επιρροή του στην δημόσια φαντασία δεν έχει εξασθενίσει -και για την ινδική δημοκρατία, οι επιπτώσεις είναι σοβαρές.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΒΡΩΣΗ

Πολλά άλλα μετα-αποικιακά κράτη που κέρδισαν την ανεξαρτησία τους στον εικοστό αιώνα περιέπεσαν σε δικτατορία ή σε στρατιωτική κυριαρχία, αλλά η Ινδία έχει από καιρό διαλαλήσει τις αρετές του μοντέλου της πλουραλιστικής φιλελεύθερης δημοκρατίας. Αυτό το μοντέλο, το οποίο επιδιώκει να βρει ενότητα με το να εναγκαλίζεται την άνευ προηγουμένου θρησκευτική, γλωσσική και εθνοτική ποικιλομορφία της Ινδίας, βρίσκεται υπό πίεση σε διάφορα μέτωπα. Ενθαρρυμένος από μια δεύτερη διαδοχική κοινοβουλευτική πλειοψηφία το 2019, ο Modi και το ινδουιστικό εθνικιστικό Κόμμα Bharatiya Janata (BJP) έχουν κινηθεί προς μια φανερά πλειοψηφιακή κατεύθυνση. Το καλοκαίρι του 2019, η κυβέρνηση ακύρωσε μονομερώς την συνταγματική ημιαυτονομία του μουσουλμανικής πλειοψηφίας κρατιδίου Τζαμού και Κασμίρ [3] (μια κίνηση που περιλάμβανε την διακοπή του Διαδικτύου και την σύλληψη ηγετών της αντιπολίτευσης στο Κασμίρ). Πέρασε έναν νόμο που προσφέρει μια ταχεία πορεία προς την ιθαγένεια για μετανάστες από γειτονικά κρατίδια, υπό την προϋπόθεση ότι δεν ακολουθούν το Ισλάμ, υποδηλώνοντας ότι η ιθαγένεια και το ανήκειν στην υποτιθέμενα κοσμική Ινδία μπορεί να ενεργοποιήσει την θρησκευτική ταυτότητα. Και σε αμέτρητες περιπτώσεις, οι Μουσουλμάνοι έχουν γίνει τα θύματα σε κοινοτικές ταραχές ή μαζικούς αγώνες. Ο σταθερός ρυθμός της ρητορικής κατά των μειονοτήτων από το κυβερνών κόμμα και τους συμμάχους του -και η απουσία κατηγορηματικής καταδίκης από τις Αρχές- πυροδότησε την πεποίθηση ότι μια τέτοια έκνομη βία συγχωρείται σιωπηρώς.

Παράλληλα με την προτίμησή της για τις πλειοψηφιακές πολιτικές (majoritarian politics), η κυβέρνηση έχει επίσης συγκεντρώσει την εξουσία σε βαθμό που δεν είχε ξαναφανεί στην Ινδία από την θητεία της πρωθυπουργού Indira Gandhi, περισσότερες από τρεις δεκαετίες νωρίτερα. Αυτός ο συγκεντρωτισμός έχει πολλές διαστάσεις. Μέσα στην κεντρική κυβέρνηση, η εξουσία συγκεντρώνεται όλο και περισσότερο στο γραφείο του πρωθυπουργού σε βάρος των υπουργείων. Η εκτελεστική εξουσία έχει επίσης κυριαρχήσει στο Κοινοβούλιο, ενώ το δικαστικό σώμα έχει παρακάμψει προσεκτικά τις πολιτικά δυσάρεστες υποθέσεις. Έξω από το Νέο Δελχί, η κεντρική κυβέρνηση ενεπλάκη με μεγαλύτερη θεληματικότητα σε τομείς που συνταγματικά βρίσκονται υπό την δικαιοδοσία των κρατιδίων της Ινδίας. Οι θεσμοί που αποσκοπούν στη διασφάλιση της λογοδοσίας δεν έχουν ανταποκριθεί στην ευθύνη τους να ελέγχουν την κυβέρνηση. Το BJP έφτασε στην εξουσία το 2014 λόγω των διαδεδομένων διαμαρτυριών κατά της διαφθοράς [4] σε ολόκληρη την Ινδία το 2012 και το 2013. Ωστόσο, μόλις ανέλαβε την εξουσία, το BJP εργάστηκε για να περιθωριοποιήσει έναν νέο επίτροπο (ombudsman) κατά της διαφθοράς και να αδρανοποιήσει μια επιτροπή πληροφοριών που εποπτεύει το εκτεταμένο δικαίωμα της Ινδίας στην ενημέρωση. Ο κορυφαίος ελεγκτής της χώρας εκδίδει λιγότερες εκθέσεις που εξετάζουν τις δραστηριότητες της κεντρικής κυβέρνησης. Ακόμη και η ιερή Εκλογική Επιτροπή της Ινδίας -μια από τις πιο σεβαστές εκλογικές υπηρεσίες του κόσμου- αντιμετώπισε αξιόπιστες κατηγορίες για υποταγή στις ιδιοτροπίες της κυβέρνησης.

Η δημοκρατική διάβρωση είναι πιο ορατή στην μεταχείριση που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στους αντιπάλους της. Υπό τον Modi, το ινδικό κράτος έχει επανειλημμένα επιδείξει περιφρόνηση στις διαφωνίες και προσπάθησε να χαρακτηρίσει τους ζωηρούς επικριτές της κυβέρνησης ως «αντεθνικούς». Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και πολλές κυβερνήσεις κρατιδίων έχουν ασκήσει καταστολή σε ακαδημαϊκούς, ακτιβιστές και δημοσιογράφους που αμφισβητούν τις νυν εξουσίες. Μια νέα βάση δεδομένων από το μη κερδοσκοπικό [οργανισμό] «Άρθρο 14» διαπιστώνει ότι οι υποθέσεις ανταρσίας -ένα σοβαρό αδίκημα που οι αξιωματούχοι συνηθίζουν να επισείουν για να σιωπούν επικριτές- έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, ειδικά σε κρατίδια που κυβερνώνται από το BJP. Πιο πρόσφατα, οι Αρχές συνέλαβαν αμφιλεγόμενα έναν νεαρό φοιτητή, ακτιβιστή για το κλίμα, με την κατηγορία ότι μοιράστηκε σημεία συζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που φέρεται να προκαλούν δυσαρέσκεια προς την κυβέρνηση.

Πολλές από τις αδυναμίες που μαστίζουν τους δημοκρατικούς θεσμούς της Ινδίας δεν είναι νέες. Η Ανεξάρτητη Ινδία κληρονόμησε τους αντιφιλελεύθερους νόμους -από τους νόμους για την ανταρσία έως την εγκληματική δυσφήμιση- από τον βρετανικό ποινικό κώδικα της αποικιακής εποχής, και το κάποτε κυρίαρχο Ινδικό Εθνικό Κογκρέσο (γνωστό και ως κόμμα του Κογκρέσου) τους ανέπτυξε με αυτοπεποίθηση. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν λίγες τακτικές που η παρούσα κυβέρνηση έχει εφαρμόσει στις οποίες δεν πρωτοστάτησαν οι προκάτοχοί της. Αυτό που άλλαξε, ωστόσο, είναι η πολιτική ισορροπία εξουσίας και τα ιδεολογικά αγκυροβόλια του κυβερνώντος κόμματος. Η επικράτηση της διακυβέρνησης μέσω συνασπισμών στην ινδική πολιτική από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως το 2014 κράτησε υπό έλεγχο ορισμένες από τις χειρότερες υπερβολές των κυβερνήσεων, αλλά η επανεμφάνιση ενός κυρίαρχου πολιτικού κόμματος -σε αυτήν την περίπτωση, ενός ιδεολογικά δεσμευμένου σε ένα πιο στενό όραμα του έθνους- έφερε δοκιμασίες στις δημοκρατικές προστασίες της χώρας.

Ο Modi βρίσκεται στην καρδιά αυτού του μετασχηματισμού. Παρόλο που η κυβέρνησή του δεν έχει εκπληρώσει πλήρως [5] την κεντρική της υπόσχεση ότι θα ξαναβάλει την ινδική οικονομία σε τροχιά -έργο που περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από την πανδημία του κορωνοϊού- παραμένει απίστευτα δημοφιλής. Πολλοί ηγέτες αγωνίζονται με τις δοκιμασίες της διακυβέρνησης, αλλά διατηρούν τεράστια ελκυστικότητα -ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, και ο πρόεδρος της Βραζιλίας, Ζαΐρ Μπολσονάρο, έρχονται στο μυαλό. Αλλά ακόμη και ανάμεσα σε αυτήν την ομάδα, ο Modi είναι εξέχων. Σύμφωνα με μια εβδομαδιαία έρευνα της Morning Consult [6], από την έναρξη των δημοσκοπήσεων το 2020, ο Modi απολαμβάνει σταθερά τα υψηλότερα καθαρά ποσοστά έγκρισης -ένα επιβλητικό 52%- από τους 13 παγκόσμιους ηγέτες που παρακολουθούνται.

ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ MODI

Αρκετοί παράγοντες εξηγούν τη μοναδική δημοτικότητα του Modi. Πρώτα απ' όλα, ενσαρκώνει μια ινδουιστική-πλειοψηφιακή αντίδραση σε δεκαετίες ασυνεπούς κοσμικής πολιτικής. Μέχρι την στιγμή που οι Βρετανοί αποχώρησαν από την Ινδία το 1947, οι κοσμικοί πολιτικοί και οι ένθερμοι ινδουιστές εθνικιστές είχαν εμπλακεί σε μια ιδεολογική μάχη για την σχέση του μελλοντικού κράτους με την θρησκεία. Οι κοσμικοί, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου πρωθυπουργού της Ινδίας, Jawaharlal Nehru, του κόμματος του Κογκρέσου, θριάμβευσαν, και το όραμά τους έθεσε τα θεμέλια για τη νέα Δημοκρατία της Ινδίας.

Οι κοσμικοί της Ινδίας υπερασπίστηκαν μια προσέγγιση στην οποία το κράτος θα διατηρούσε μια αρχική απόσταση από τις θρησκευτικές υποθέσεις. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να παρέμβει σε θέματα πίστης -όπως με την παροχή βοήθειας σε εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν υπό θρησκευτικές εντολές ή με την επιχορήγηση προσκυνημάτων- αλλά μόνο αν το έκανε με έναν ομοιόμορφο τρόπο. Με την πάροδο του χρόνου, ωστόσο, το κόμμα του Κογκρέσου και άλλα κοσμικά κόμματα εμφανίστηκαν ως ουδέτεροι διαιτητές, ενώ αντιμετωπίζουν κυνικά τις θρησκευτικές κοινότητες ως «τράπεζες ψήφων», τον ειδικό όρο για δήθεν ομοιόμορφα μπλοκ ψηφοφόρων που οι πολιτικοί εκμεταλλεύονται για να κερδίσουν εκλογές. Ο Μόντι ήρθε στην εξουσία απορρίπτοντας αυτό το είδος της πολιτικής, τροφοδοτούμενος από την βαθιά πεποίθηση ότι η κοσμική τάξη υποβάθμισε τους Ινδουιστές της Ινδίας (σύμφωνα με την απογραφή του 2011, οι Ινδουιστές αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% του πληθυσμού της Ινδίας) σε μια θέση μειοψηφίας στην χώρα τους. Πολλοί Ινδοί -και ινδουιστές εθνικιστές ιδιαίτερα- έφτασαν να υποτιμήσουν την κοσμικότητα («ψευδο-κοσμικότητα», την ονόμασαν) ως έναν ευφημισμό για αυτό που ονόμαζαν «κατευνασμό των μειοψηφιών», την έννοια ότι οι πολιτικές ελίτ ικανοποιούν τους Μουσουλμάνους, τους Σιχ, τους Χριστιανούς και άλλες θρησκευτικές μειονότητες εις βάρος της πλειοψηφικής κοινότητας.

Πολλοί Ινδοί προσβλέπουν επίσης στον Μόντι να συγκεντρώσει τον έλεγχο της χώρας μετά από δεκαετίες διχαστικής διακυβέρνησης δια συνασπισμών. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 1970 και του 1980, η πολιτική κυριαρχία του κόμματος του Κογκρέσου ξηλώθηκε αργά, ξεκινώντας μια περίοδο κατά την οποία οι κυβερνήσεις στηρίζονταν σε συχνά ασταθείς συμμαχίες μεταξύ ανταγωνιστικών κομμάτων. Ο πολιτικός κατακερματισμός, σε συνδυασμό με την οικονομική απελευθέρωση και τη μεγαλύτερη αποκέντρωση της εξουσίας υπέρ των πρωτευουσών των κρατιδίων, ενίσχυσαν την αντίληψη ότι το Νέο Δελχί δεν είχε πλήρη έλεγχο. Η επίτευξη μεγάλης κλίμακας αλλαγής πολιτικής από το κέντρο έγινε όλο και πιο επαχθής. Λόγω της τρέχουσας σιδηράς πλειοψηφίας του κόμματός του στο Κοινοβούλιο, ο Modi χρησιμοποίησε την ιστορική του εντολή για να συγκεντρώσει ξανά την εξουσία. Όσον αφορά θέματα από την φορολογία έως την γεωργία και μέχρι τις εκλογές, ο Modi έχει υποστηρίξει την ιδέα «Ένα Έθνος, Μια Ινδία» («One Nation, One India») [7] ως την λύση απέναντι στον κατακερματισμό της Ινδίας.

Ο Modi προβάλλει μια παρόμοια εντύπωση αποφασισμένης, στιβαρής ηγεσίας στην εξωτερική του πολιτική. Επί δεκαετίες, η Ινδία έχει θεωρηθεί ότι είναι ένας μεγάλος, αλλά όχι απαραίτητα σημαντικός, παγκόσμιος δρων. Η εξωτερική πολιτική σπάνια υπήρξε μαζικό εκλογικό ζήτημα, έχοντας μπει στο περιθώριο από πιο καθημερινές ανησυχίες, όπως οι θέσεις εργασίας, ο πληθωρισμός και η ευημερία. Ωστόσο, οι ψηφοφόροι συσπειρώθηκαν πίσω από τους ισχυρισμούς του Modi ότι έβαλε τελικά την Ινδία στον χάρτη. Ο Modi έδειξε ότι στον σημερινό πολυπολικό κόσμο, η Ινδία μπορεί να είναι τόσο μεγάλη όσο και σημαντική. Σε ζητήματα που κυμαίνονται από την ανάσχεση της Κίνας έως την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και μέχρι την χορήγηση εμβολίων COVID-19 σε άλλες χώρες, ο Modi ανέλαβε έναν μεγαλύτερο ρόλο για την Ινδία στην παγκόσμια σκηνή. Για παράδειγμα, απλώς δείτε την σύνοδο κορυφής των ηγετών της περασμένης εβδομάδας για τις λεγόμενες χώρες Quad, στις οποίες τέσσερα έθνη Ασίας-Ειρηνικού -Αυστραλία, Ινδία, Ιαπωνία και Ηνωμένες Πολιτείες- σηματοδότησαν την αποφασιστικότητά τους να ενωθούν για να εξουδετερώσουν τον κινεζικό ρεβανσισμό.

ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΗΓΕΤΗ

Ο κεντρικός άξονας της λαϊκής πολιτικής στην Ινδία έχει υποστεί σημαντική αλλαγή υπό τον Modi. Όπως ισχυρίστηκε ο πολιτικός επιστήμονας Neelanjan Sircar [8], το 2014 ο Modi έκανε προεκλογική εκστρατεία με βάση την δέσμευση να επαναφέρει την παρακμάζουσα οικονομία της Ινδίας σε τροχιά [ανάπτυξης]˙ το 2019, ωστόσο, η εκστρατεία του BJP στηρίχθηκε στην ελκυστικότητα της εικόνας του Modi ως σκληρού, εθνικιστή ηγέτη. Σύμφωνα με αυτήν την λογική, οι ψηφοφόροι δεν έκριναν απαραίτητα τον Μόντι από το ιστορικό του στο αξίωμα. Αντ' αυτού, η δύναμη του χαρακτήρα του Μόντι τους ενέπνευσε να κοιτάξουν μπροστά και να φανταστούν τι μετασχηματισμούς μπορεί να προκαλέσει.

Θα ήταν η κυριαρχία του BJP τόσο συμπεριληπτική, αν ο Modi δεν ήταν στην εικόνα; Η απάντηση είναι πιθανότατα όχι. Ο Modi έχει μια μοναδική επιρροή στην πολιτική φαντασία της χώρας. Η ιστορία της ζωής του -το αγόρι που γεννήθηκε από φτωχή οικογένεια χαμηλότερης κάστας εκτοξεύεται πάνω από τους βετεράνους ηγέτες του BJP για να παλέψει για τον έλεγχο του κόμματος και έπειτα του έθνους- είναι ένα έξω από τα συνηθισμένα αφήγημα που εμπνέει πολλούς Ινδούς. Και το χάρισμά του τον καθιστά έναν συναρπαστικό αγγελιοφόρο αλλαγής. Με αμερικανικούς όρους, ο Modi συνδυάζει τα λαϊκά πολιτικά ένστικτα του πρώην προέδρου Bill Clinton με τις ρητορικές δεξιότητες του πρώην προέδρου Barack Obama. Ο Μόντι έχει φωτίσει τον πολιτικό χώρο όπως λίγοι πριν από αυτόν. Μια λεπτομερής χορογραφία συνοδεύει πάντα κάθε πτυχή της πολιτικής, από το κυνήγι των ψήφων σε μικρές δημοτικές εκλογές έως την ομιλία στο έθνος από τους προμαχώνες του Κόκκινου Οχυρού του Δελχί. Επιπλέον, η προσέγγιση «όχι αιχμαλώτους» του Μόντι στην διακυβέρνηση -είτε επιβάλλει νομοσχέδια για την γεωργική μεταρρύθμιση χωρίς κοινοβουλευτική συζήτηση ή διαβούλευση με τα κρατίδια της Ινδίας είτε ακυρώνοντας σχεδόν το 90% των νομισμάτων της Ινδίας σε μια προσπάθεια εξουδετέρωσης κρυφών, μη φορολογημένων εμπορικών συναλλαγών- αντηχεί στους πολίτες [που είναι] απογοητευμένοι με μια πολιτική τάξη που δεν ανταποκρίνεται. Η προσωπική δημοτικότητα του Modi άνοιξε τον δρόμο για ένα νέο πολιτικό στυλ στο οποίο η μαζική υποστήριξη δικαιολογεί κάθε μέσο που χρησιμοποιείται προς τον σκοπό που υιοθετεί ο ηγέτης.

22032021-2.jpg

Υποστηρικτές του BJP παρευρίσκονται σε μια συγκέντρωση που μίλησε ο Modi, στη Moran της Ινδίας, τον Μάρτιο του 2019. Anuwar Hazarika / Reuters
----------------------------------------------------

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες δυνάμεις θα αγωνιστούν για να οδηγήσουν την Ινδία του Modi στον δημοκρατικό δρόμο. Αφήνοντας στην άκρη τα πληγέντα δημοκρατικά διαπιστευτήρια των Ηνωμένων Πολιτειών, οι εξωτερικές δυνάμεις είχαν πάντα περιορισμένη επίδραση στις εσωτερικές πολιτικές της Ινδίας. Κατά την διάρκεια της διοίκησης του Τραμπ, τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι δημοκρατικές ελευθερίες πήραν δευτερεύουσα θέση στην χάραξη της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ -τον Φεβρουάριο του 2020, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επισκέφθηκε την Ινδία και παρακολούθησε εκδηλώσεις με τον Μόντι στο Νέο Δελχί, ακόμη και όταν τρομακτικές κοινοτικές ταραχές εξελίσσονταν λίγα μίλια μακριά. Η διοίκηση του Μπάιντεν σηματοδότησε μια αντιστροφή της πορείας -η Ενδιάμεση Στρατηγική Καθοδήγηση για την Εθνική Ασφάλεια (Interim National Security Strategic Guidance) του Μαρτίου 2021 [9] ξεκινά από την υπόθεση ότι ο εναγκαλισμός της δημοκρατίας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό είναι απαραίτητος για την επίτευξη των στόχων της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ -αλλά είναι απίθανο να αναβιβαστούν οι κοινές αξίες πάνω από το πρωταρχικό συμφέρον [των ΗΠΑ] να στρατολογήσουν την Ινδία στη ευρύτερη στρατηγική τους τοποθέτηση έναντι της Κίνας. Η Ινδία χρησιμεύει ως ο άξονας της στρατηγικής της Ουάσινγκτον για την Ασία και η νέα κυβέρνηση δεν θα θέλει να περιπλέξει την σχέση.

Η δημοκρατική ανανέωση της Ινδίας, επομένως, πρέπει τελικά να προέλθει από μέσα. Αλλά οι αδυναμίες που μαστίζουν την αντιπολίτευση της Ινδίας είναι τεράστιες. Το κόμμα του Κογκρέσου είναι μια σκιά [10] του πρώην εαυτού του, πληττόμενο από κρίσεις ηγεσίας, ιδεολογίας και οργάνωσης. Ο Ραούλ Γκάντι, ο εκκεντρικός κληρονόμος του θρόνου του Κογκρέσου, έχει χάσει την εμπιστοσύνη πολλών από τους υποστηρικτές του κόμματός του. Αφού ηγήθηκε του κόμματος σε όχι μόνο μια, αλλά δύο εθνικές εκλογές, η πολιτική αξιοπιστία του Γκάντι υπέφερε μαζικά. Οι απλοί ψηφοφόροι δεν είναι σίγουροι για το πού στέκεται το κόμμα, με την κοσμικότητα στην γωνία και τον Μόντι να ιδιοποιείται τον παραδοσιακό υπέρ της ευημερίας χαρακτήρα του Κογκρέσου. Εν τω μεταξύ, η οργάνωση του κόμματος ατροφεί καθώς τα οικονομικά του έχουν στεγνώσει και πολλοί ηγέτες δεύτερης κατηγορίας έχουν παραιτηθεί -συχνά αποστατώντας προς το BJP.

Το BJP αντιμετωπίζει έναν αριθμό αξιόπιστων περιφερειακών αντιπάλων σε επίπεδο κρατιδίου, όπου έχει χάσει πολλές μεγάλες εκλογές τα τελευταία χρόνια. [Προεκλογική] εκστρατεία διεξάγεται επί του παρόντος για περιφερειακές εκλογές σε πέντε κρατίδια και είναι πιθανό το BJP και οι σύμμαχοί του να υπολείπονται σε αρκετές από αυτές τις εκλογές. Αλλά αυτές οι αποτυχίες δεν θα απειλήσουν την λαβή του κόμματος στην εξουσία. Στο εθνικό θέατρο της πολιτικής, η αντιπολίτευση έχει αποτύχει να καταλάβει γιατί ο Μόντι συνεχίζει να κυριαρχεί. Είναι ένας λαϊκός ηγέτης που ανέβηκε στην κορυφαία θέση της χώρας με την αξία του -χωρίς την βοήθεια μιας πολιτικά διασυνδεδεμένης οικογένειας. Έχει αξιοποιήσει τις φιλοδοξίες μιας ανήσυχης χώρας, ανυπόμονης για αλλαγή και απογοητευμένης με την πολιτική συμβατικότητα. Και έχει εγχύσει στον πολιτικό λόγο έναν σκληρό εθνικισμό που προσφέρει μια νέα βεβαιότητα. Όσο οι αντίπαλοι του Μόντι ζουν σε άρνηση για τις δικές τους αδυναμίες και τα τεράστια δυνατά σημεία του Μόντι, η πολιτική υπεροχή του δεν θα αμφισβητηθεί -και τα ερωτήματα σχετικά με την ινδική δημοκρατία θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

Σύνδεσμοι:
[1] https://freedomhouse.org/country/india/freedom-world/2021
[2] https://www.v-dem.net/files/25/DR%202021.pdf
[3] https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/kashmir-india-crackdow...
[4] https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2013-04-11/india-needs-mor...
[5] https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2019-11-04/strange-triumph...
[6] https://morningconsult.com/form/global-leader-approval/
[7] https://www.theindiaforum.in/article/one-nation-new-india-and-hollowing-...
[8] https://theprint.in/opinion/not-vikas-modis-2019-election-was-built-on-p...
[9] https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2021/03/NSC-1v2.pdf
[10] https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2017-08-03/indias-oppositi...

Copyright © 2021 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2021-03-18/decay-indian-de...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition