Το δίκτυο του Δράκου | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Το δίκτυο του Δράκου

Το επόμενο οικονομικό θαύμα τής Κίνας
Περίληψη: 

Με 632 εκατομμύρια χρήστες τού Διαδικτύου, η Κίνα έχει ήδη γίνει η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου στον κόσμο, με περίπου 300 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις καταγεγραμμένες το 2013. Αν και τα ψηφιακά «καταστήματα» έχουν αλλάξει την εικόνα τού κινεζικού λιανεμπορίου, άλλοι σημαντικοί τομείς όπως η μεταποίηση και η υγειονομική περίθαλψη ήταν πολύ αργοί στο να αγκαλιάσουν το Διαδίκτυο. Η ψηφιακή μεταμόρφωση της Κίνας είναι μόνο στην αρχή, πράγμα που σημαίνει ότι μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία τού κόσμου θα μεταμορφώσει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο κάνει μπίζνες.

Ο JONATHAN WOETZEL είναι διευθυντής στο McKinsey Global Institute.
Ο JEONGMIN SEONG είναι βασικός συνεργάτης στο McKinsey Global Institute.

Με 632 εκατομμύρια χρήστες τού Διαδικτύου, η Κίνα έχει ήδη γίνει η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου στον κόσμο, με περίπου 300 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις καταγεγραμμένες το 2013. Αν και τα ψηφιακά «καταστήματα» έχουν αλλάξει την εικόνα τού κινεζικού λιανεμπορίου, άλλοι σημαντικοί τομείς όπως η μεταποίηση και η υγειονομική περίθαλψη ήταν πολύ αργοί στο να αγκαλιάσουν το Διαδίκτυο. Η ψηφιακή μεταμόρφωση της Κίνας είναι μόνο στην αρχή, πράγμα που σημαίνει ότι μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία τού κόσμου θα μεταμορφώσει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο κάνει μπίζνες. Και όπως δείχνει η νέα έρευνα από το McKinsey Global Institute [1], αυτη η αλλαγή (από την υιοθέτηση του online marketing και της διαχείρισης των αλυσίδων εφοδιασμού μέχρι τις καινοτομίες αιχμής όπως η ανάλυση «μεγάλων δεδομένων» (big data) και το «internet των πραγμάτων») θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξη του κινεζικού ΑΕΠ μέχρι και κατά 22% ως το 2025. Το πόσο μεγάλο μέρος των δυνατοτήτων αυτών θα δει όντως η Κίνα, εξαρτάται από την ικανότητα της κυβέρνησης να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον σχετικής πολιτικής, από την προθυμία των επιχειρήσεων να υιοθετήσουν την ψηφιακή τεχνολογία, καθώς και από την προσαρμοστικότητα των εργαζομένων.

Από το 2012, μόνο το περίπου ένα τέταρτο των μικρών και μεσαίων κινεζικών επιχειρήσεων έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για λειτουργίες όπως προμήθειες, πωλήσεις και μάρκετινγκ. Όταν θα μπουν όντως στο Διαδίκτυο, αυτές, όπως και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, θα μπορέσουν να συντονίσουν τις δραστηριότητές τους, να βρουν νέους τρόπους για να συνεργαστούν και να επεκτείνουν τις προσβάσεις τους μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτοί οι τύποι των αλλαγών αρχίζουν να ρέουν μέσω παραδοσιακών κλάδων έξω από τον τομέα τής τεχνολογίας, κάτι που μεταφράζεται σε ταχύτερη αύξηση της παραγωγικότητας.

Σκεφτείτε τον τομέα των ακινήτων. Κινέζοι αγοραστές σπιτιών και ενοικιαστές αναζητούν όλο και περισσότερο το ιδανικό σπίτι τους σε διαδικτυακούς τόπους όπως ο SouFun.com, που συνδυάζει καταχωρήσεις και διαφημίσεις. Η ικανότητα να εντοπίσουν γρήγορα σοβαρούς αγοραστές εξορθολογίζει τις αναζητήσεις ακινήτων και τις συναλλαγές, μειώνοντας το κόστος των κατασκευαστών και των υπηρεσιών μάρκετινγκ. Οι τοπικές κυβερνήσεις μπορούν τώρα να διεξάγουν δημοπρασίες γης διαδικτυακά και η Taobao έχει ξεκινήσει μια πλατφόρμα δημοπρασιών για κατασχεμένες ιδιοκτησίες. Κατασκευαστές, εργολάβοι και αλυσίδες ξενοδοχείων τώρα συχνά αγοράζουν δομικά υλικά, εξοπλισμό και διακοσμητικά σε πλατφόρμες e-commerce που μειώνουν το κόστος των αγορών κατά 5% -30%. Εταιρείες διαχείρισης ακινήτων πειραματίζονται με online κοινότητες που συνδέονται με τους κατοίκους ενός συγκεκριμένου συγκροτήματος κατοικιών για να διεξάγουν τακτικές διοικητικές εργασίες και εργασίες συντήρησης ή να προσφέρουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Ως αποτέλεσμα, οι εργολάβοι είναι σε θέση να διατηρήσουν μια συνεχή σχέση με τους κατοίκους πέρα από τις εφάπαξ πωλήσεις ακινήτων και να μετατρέψουν σε χρήμα αυτή την σχέση ώστε να δημιουργήσουν περισσότερα έσοδα.

Πέρα από τις επιπτώσεις στο ΑΕΠ και στην παραγωγικότητα, το Διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει διαφάνεια σε σκοτεινές γωνιές τής οικονομίας. Το e-tailing (δηλαδή, το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο), για παράδειγμα, ξεκίνησε με ένα επιχειρηματικό μοντέλο «μετρητά-κατά-την παράδοση», αλλά οι πλατφόρμες διαδικτυακών πληρωμών οικοδόμησαν εμπιστοσύνη μεταξύ των καταναλωτών και των e-εμπόρων. Η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Κίνα είναι ακόμα στα σπάργανα, αλλά υπάρχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο καθιστά τις πληροφορίες για κάθε όχημα και κάθε πράξη πιο εύκολα διαθέσιμα. Νέα εργαλεία στο Διαδίκτυο μπορούν να βοηθήσουν τους δανειστές να συγκεντρώσουν και να αναλύσουν το πιστωτικό ιστορικό τού εκάστοτε δανειολήπτη με έναν πολύ πιο λεπτομερή και εκλεπτυσμένο τρόπο από όσο ποτέ πριν. Αυτό θα μειώσει την αυξητική τάση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και θα επιτρέψει μεγαλύτερη ροή κεφαλαίων σε πιο παραγωγικές επιχειρήσεις, αναγκάζοντας ομοίως τις μεγάλες και τις μικρές επιχειρήσεις να βελτιώσουν την λειτουργία τους.

Κινεζικές εταιρείες έχουν εδώ και καιρό προσανατολιστεί προς την μαζική παραγωγή, αλλά θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ατομική εμπειρία των πελατών σε μια πιο ψηφιακή αγορά. Το Διαδίκτυο τους δίνει νέες δυνατότητες για να μαζέψουν περισσότερο λεπτομερή στοιχεία των πελατών, να αντλήσουν ένα ευρύτερο φάσμα προμηθευτών, και να παράγουν μεγαλύτερη ποικιλία εξειδικευμένων προϊόντων. Σε έναν ψηφιακό κόσμο, οι πελάτες μπορούν να συγκρίνουν τις προσφορές και να πάνε τις δουλειές τους αλλού με μερικά κλικ τού «ποντικιού». Η διαφάνεια αυτή μπορεί να επιφέρει μείωση των τιμών και να βελτιώσει την ποιότητα των προϊόντων, δημιουργώντας ένα τεράστιο πλεόνασμα καταναλωτών. Αλλά επίσης μειώνει σταδιακά τα περιθώρια, ασκώντας πίεση στις εταιρείες να μειώσουν το κόστος με την χρήση τεχνολογιών internet για να κάνουν αποτελεσματικότερες τις back-office και τις εφοδιαστικές λειτουργίες.