Ώρα να γίνουμε σκληροί με την Σαουδική Αραβία | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Ώρα να γίνουμε σκληροί με την Σαουδική Αραβία

Η εκτέλεση του Nimr al-Nimr και τι πρέπει να γίνει γι’ αυτό

Η εκτέλεση από την Σαουδική Αραβία την περασμένη εβδομάδα ενός εξέχοντος Σαουδάραβα [1] Σιίτη κληρικού, του Nimr al-Nimr, επειδή διαμαρτυρήθηκε ειρηνικά για τις πολιτικές διακρίσεις κατά των Σιιτών του βασιλείου, έχει κλιμακώσει τις θρησκευτικές εντάσεις στην Μέση Ανατολή και βύθισε τις σαουδο-ιρανικές σχέσεις σε νέα χαμηλά. Η ρήξη στις διπλωματικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών θα μπορούσε να επιδεινώσει τις συγκρούσεις στην Συρία [2] και την Υεμένη [3] και να περιπλέξει τις προσπάθειες για τον τερματισμό τους˙ θα μπορούσε επίσης να περικόψει την αμερικανική εκστρατεία εναντίον του αυτοαποκαλούμενου Ισλαμικού Κράτους (επίσης γνωστού ως ISIS) [4] στην Συρία και το Ιράκ [5].

Η εκτέλεση του Nimr είναι το τελευταίο επεισόδιο σε ένα ευρύτερο σχέδιο των Σαουδαραβικών εξωτερικών και εγχώριων πολιτικών που προκάλεσε σοβαρές ρήξεις σε μια άλλοτε στενή συνεργασία και δημιουργεί βαθιά ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της.

Εγχωρίως, η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας είναι ένας κατά συρροήν καταχραστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και η αντιμετώπιση των γυναικών και της μεγάλης σιιτικής μειονότητας του βασιλείου είναι έντονα σε αντίθεση με τις αξίες των ΗΠΑ και τα παγκόσμια πρότυπα. Η δυσανεξία της έχει γίνει πιο ανησυχητική από την εποχή της διαδοχής από τον βασιλιά Αμπντάλα στον βασιλιά Σαλμάν στις αρχές του 2015. Ο Σαλμάν φαίνεται περισσότερο διατεθειμένος από τον προκάτοχό του να κατευνάσει το εξαιρετικά συντηρητικό και πουριτανικό ουαχαμπιτικό θρησκευτικό κατεστημένο [6] και άλλους συντηρητικούς ισλαμιστές στην χώρα. Ο 30χρονος γιος του, Μοχαμάντ, ο αναπληρωτής πρίγκιπας διάδοχος, δεύτερος αναπληρωτής πρωθυπουργός και υπουργός Άμυνας, φαίνεται επίσης να αποτελεί μια σημαντική ώθηση για σκληρότερες, πιο ανεύθυνες σαουδαραβικές πολιτικές, εν μέρει λόγω του ανταγωνισμού για την εξουσία [7] με τον Muhammad bin Nayef, το διάδοχο του θρόνου και υπουργό Εσωτερικών, ο οποίος δημιουργεί κίνητρα στον γιο του βασιλιά για να κερδίσει την εύνοια των συντηρητικών.

Στο εξωτερικό, οι Σαουδάραβες υπήρξαν μια ανεξάντλητη πηγή εξτρεμισμού. Το βασίλειο φέρει ιστορική ευθύνη για την εξάπλωση της σαλαφίτικης τζιχάντ στην περιοχή. Η θεολογία που διαδόθηκε στο εξωτερικό από ουαχαμπίτες κληρικούς, με την πλήρη υποστήριξη των Σαουδαράβων ηγεμόνων, είναι μια από τις κύριες επιρροές πίσω από το απεχθές θρησκευτικό δόγμα του ISIS. Σίγουρα, το Ριάντ έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στον περιορισμό της ιδιωτικής σαουδαραβικής χρηματοδότησης τρομοκρατικών ομάδων όπως η αλ Κάιντα και το ISIS. Παρ’ όλα αυτά, το σαουδικό ιδιωτικό χρήμα εξακολουθεί να φθάνει σε ισλαμιστικές εξτρεμιστικές ομάδες στην Συρία, και οι πλούσιοι Σαουδάραβες συνεχίζουν να προσφέρουν κονδύλια στις ισλαμικές μαχητικές ομάδες που δραστηριοποιούνται στο Πακιστάν και το Αφγανιστάν.

07012016-1.jpg

Ιρανοί διαδηλωτές κρατώντας φωτογραφίες του Σιίτη κληρικού Sheikh Nimr al-Nimr καίνε μια σημαία των ΗΠΑ και μια ισραηλινή σημαία κατά την διάρκεια διαδήλωσης κατά της εκτέλεσης του Nimr από την Σαουδική Αραβία, έξω από την πρεσβεία της Σαουδικής Αραβίας στην Τεχεράνη, στις 3 Ιανουαρίου 2016. RAHEB HOMAVANDI / REUTERS
--------------------------------

Η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας ήταν ελάχιστα επιμελής στην πάταξη των πλούσιων Σαουδαράβων ιδιωτών και των δωρητικών οργανώσεων που εγχέουν τεράστια ποσά σε φονταμενταλιστικά θρησκευτικά σχολεία και σε τζαμιά σε ολόκληρο τον ισλαμικό κόσμο. Πολλά από αυτά τα ιδρύματα κηρύττουν μια διαστρεβλωμένη ερμηνεία του Κορανίου που είναι μη ανεκτική στις άλλες θρησκείες και εύκολα χρησιμοποιείται για να δικαιολογήσει τις βάρβαρες πράξεις κατά των «απίστων».

Οι κινήσεις της Σαουδικής Αραβίας στον Περσικό Κόλπο επίσης ήταν ελάχιστα εξυπηρετικές. Το 2011, οι Σαουδάραβες βοήθησαν την κυβέρνηση του Μπαχρέιν [8] καθώς πάταξε βάναυσα τις ειρηνικές διαδηλώσεις υπέρ της δημοκρατίας. Παρά το γεγονός ότι το Ριάντ ξανάνοιξε πρόσφατα την πρεσβεία του στην Βαγδάτη, γενικά αρνήθηκε να έχει σχέση με τις σιιτικές κυβερνήσεις στην Βαγδάτη, κάτι που έχει υπονομεύσει τα κίνητρα για συνεργασία Σιιτών-Σουνιτών.

Η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας έχει παίξει πρόσφατα έναν εποικοδομητικό ρόλο στην προσπάθεια να οργανώσει την συριακή αντιπολίτευση για τις ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις, αλλά συνεχίζει να οπλίζει και να χρηματοδοτεί εξτρεμιστικές ομάδες στην Συρία για τις οποίες οι Ηνωμένες Πολιτείες θα προτιμούσαν να εξαιρεθούν από τις διαπραγματεύσεις. Ο σαουδαραβικός στρατός έχει κάνει μόνο μια συμβολική συνεισφορά στον υπό αμερικανική ηγεσία παγκόσμιο συνασπισμό κατά του ISIS και τα σαουδαραβικά αεροσκάφη φέρονται να μην συμμετείχαν σε κανένα χτύπημα από τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους. Το ISIS δημιουργεί μια υπαρξιακή απειλή για την σαουδαραβική μοναρχία -δεν αποτελεί τέτοια απειλή για τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ενώ η Σαουδική Αραβία έχει κρατήσει μια αποστασιοποιημένη στάση έναντι του ISIS [9], ο βομβαρδισμός της εναντίον των ανταρτών Houthi στην Υεμένη συνεχίζεται με μεγάλη θέρμη, εκτρέποντας δυνάμεις που οι Σαουδάραβες και οι Άραβες σύμμαχοί τους θα έπρεπε να χρησιμοποιούν για να νικήσουν το ISIS. Η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα υποστήριξε την σαουδαραβική παρέμβαση, ώστε να εξαγοράσει την σαουδαραβική σιωπή για την πυρηνική συμφωνία με το Ιράν και να καθησυχάσει τους Σαουδάραβες ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ένας αξιόπιστος σύμμαχος. Η Ουάσιγκτον είδε επίσης την παρέμβαση ως ένα θετικό παράδειγμα ενός περιφερειακού συμμάχου που ασχολείται με τα δικά του προβλήματα αντί να ζητά από τις Ηνωμένες Πολιτείες την επίλυσή τους. Υπάρχουν πιθανώς πολλά στελέχη της διοίκησης που μετανιώνουν τώρα για αυτήν την απόφαση: Η σαουδαραβική στρατιωτική επέμβαση στην Υεμένη [10] ήταν μια καταστροφή. Προκάλεσε χιλιάδες θανάτους αμάχων και τεράστιες ζημιές σε πολιτικές υποδομές˙ ένας ναυτικός αποκλεισμός από τον υπό σαουδαραβική ηγεσία συνασπισμό εμπόδισε την παράδοση της ανθρωπιστικής βοήθειας σε χιλιάδες πολίτες της Υεμένης που υποφέρουν. Οι μαχητές του ISIS και της αλ Κάιντα συμπληρώνουν τα κενά που δημιουργούνται από την σαουδαραβική στρατιωτική επέμβαση.

Η πρόσφατη ανακοίνωση του Ριάντ για μια 34εθνή ισλαμική συμμαχία για την καταπολέμηση της παγκόσμιας τρομοκρατίας –από την οποία εξαιρούνται οι σημαντικές ισλαμικές χώρες Αφγανιστάν [11], Αλγερία [12], Ινδονησία [13], Ιράν [14] και Ιράκ [5]- είναι διακοσμητική. Τα πραγματικά κίνητρά της, όπως πιστεύουν οι περισσότεροι ειδικοί, είναι να συνεχίσει η εμμονική αντι-ιρανική και σεχταριστική ατζέντα του βασιλείου και να εκτρέψει τις αμερικανικές και τις Δυτικές επικρίσεις ότι η Σαουδική Αραβία δεν κάνει αρκετά για την καταπολέμηση του τζιχαντιστικού εξτρεμισμού.

Ακόμα κι αν οι σαουδαραβικές δράσεις επιδείνωσαν την εξτρεμισμό που τώρα μαίνεται στην Μέση Ανατολή, οι διαδοχικές αμερικανικές κυβερνήσεις συνέχισαν να χαϊδεύουν τις σαουδαραβικές κυβερνήτες. Για να ηρεμήσει τις ατέλειωτες ανησυχίες των Σαουδαράβων, η Ουάσινγκτον έχει επανειλημμένα κάνει ιδιωτικές και δημόσιες δηλώσεις υψηλού επιπέδου επιβεβαιώνοντας την δέσμευση των ΗΠΑ στην σαουδαραβική ασφάλεια. Όπως κάθε καλός ψυχολόγος θα μπορούσε να προβλέψει, αυτή η προσέγγιση έχει απλώς εκθρέψει περισσότερο άγχος και περισσότερα αιτήματα για διαβεβαιώσεις που οι Σαουδάραβες κυβερνώντες δεν πιστεύουν. Με τα χρόνια, η Ουάσιγκτον έχει επίσης τροφοδοτήσει το Ριάντ με μια σταθερή ροή εξελιγμένων όπλων για να αποδείξει την δέσμευσή της στην ασφάλεια της χώρας. Αυτά τα όπλα έχουν χρησιμοποιηθεί κατάφωρα καταχρηστικά στην Υεμένη, ενδεχομένως κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου˙ έχουν χρησιμοποιηθεί με πολύ φειδώ για την καταπολέμηση του ISIS˙ και είναι άνευ σημασίας στην αντιμετώπιση της εσωτερικής αστάθειας, της πιο σοβαρής απειλής για τον Οίκο των Σαούντ.

07012016-2.jpg

Άνθρωποι κάθονται μπροστά από ένα πανό με τις φωτογραφίες του επιφανούς Σιίτη κληρικού Sheikh Nimr al-Nimr και του Ιρανού Ανώτατου Ηγέτη Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ κατά την διάρκεια διαδήλωσης κατά της εκτέλεσης του al-Nimr από την Σαουδική Αραβία, στην πλατεία Ιμάμ Χουσεΐν στην Τεχεράνη, στις 4 Ιανουαρίου 2016 . RAHEB HOMAVANDI/REUTERS
-------------------------------------

Η Ουάσιγκτον για πέντε λόγους υπήρξε ο κύριος παράγων που έκανε τα πράγματα στο βασίλειο να εξελίσσονται. Πρώτον, υπήρχε η κατανάλωση του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αντίθετα με την δημοφιλή αντίληψη, η Σαουδική Αραβία δεν παρέχει το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών πετρελαίου των ΗΠΑ. Η χώρα συνήθιζε να στέλνει πετρέλαιο προς τις Ηνωμένες Πολιτείες με έκπτωση για πολιτικούς λόγους, και τώρα στέλνει προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, διότι έχει οικονομικά συμφέροντα στην αγορά των αμερικανικών διυλιστηρίων πετρελαίου. Οι Σαουδάραβες επί του παρόντος προμηθεύουν μόνο το 10% των συρρικνωμένων εισαγωγών των ΗΠΑ. Οι τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν να μειώνονται και είναι πιθανό να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα για αρκετό χρονικό διάστημα, χάρη στον κορεσμό της πετρελαϊκής αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, το Ριάντ χρειάζεται τα έσοδα από τις πωλήσεις πετρελαίου περισσότερο από όσο οι Ηνωμένες Πολιτείες χρειάζονται το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας, και θα εξάγει πετρέλαιο στους κυριότερους πελάτες της στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.

Δεύτερον, οι μαζικές πωλήσεις όπλων στο βασίλειο ήταν ένα τεράστιο θέμα τύχης για τους Αμερικανούς εργολάβους της αμυντικής βιομηχανίας και απήλαυσαν ισχυρή υποστήριξη στο Κογκρέσο. Ο στρατός των ΗΠΑ υποστηρίζει, επίσης, αυτές τις πωλήσεις ως έναν τρόπο για να αυξηθεί η ικανότητα των σαουδαραβικών δυνάμεων να συνεργαστούν αποτελεσματικά και να υποστηρίζουν τις αμερικανικές δυνάμεις σε επιχειρήσεις της συμμαχίας. Αυτή η σχέση στρατιωτικού εφοδιασμού, ωστόσο, έχει διαστρεβλώσει την πολιτική των ΗΠΑ στην περιοχή, επειδή κάνει την Ουάσιγκτον να δίνει στο Ριάντ την άδεια για την ανεύθυνη συμπεριφορά του. Περαιτέρω, όπως στην Συρία, στην πραγματικότητα δεν είχε ως αποτέλεσμα την μεγάλη κοινή στρατιωτική συνεργασία, και σε αντίθεση με το παρελθόν, ο στρατός των ΗΠΑ δεν εξαρτάται πλέον από την Σαουδική Αραβία για να στηρίξει στρατιωτικές επιχειρήσεις μεγάλης κλίμακας στην περιοχή.

Τρίτον, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σαουδική Αραβία έχουν απολαύσει μια παραγωγική συνεργασία για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και την ανταλλαγή πληροφοριών υπό τον bin Nayef, τον διάδοχο του θρόνου. Αλλά η συνεργασία για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας εξυπηρετεί επίσης τα σαουδαραβικά συμφέροντα στην καταπολέμηση των τρομοκρατικών απειλών για το βασίλειο. Το Ριάντ έτσι δεν πρόκειται να την διακόψει, αν η Ουάσιγκτον υιοθετήσει μια πιο σκληρή γραμμή σχετικά με τις περιφερειακές πολιτικές του Ριάντ.

Τέταρτον, η σαουδαραβική υποστήριξη για την ειρηνευτική διαδικασία μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων κάποτε θεωρείτο ως κρίσιμης σημασίας για την επίτευξη μιας λύσης δύο κρατών. Αλλά η ειρηνευτική διαδικασία είναι στην καλύτερη περίπτωση στην εντατική, και η Σαουδική Αραβία έχει πρόσφατα αγκαλιάσει την Χαμάς, μια οργάνωση που βρίσκεται ακόμα στον αμερικανικό κατάλογο των τρομοκρατών. Οι αχνές ελπίδες για μια λύση δύο κρατών αύριο, δεν είναι λόγος για να χαϊδεύεται η Σαουδική Αραβία σήμερα.

Τέλος, οι αμερικανικές κυβερνήσεις πάντα φοβούνται ότι μια δημόσια διαφωνία με την μοναρχία θα μπορούσε να ενθαρρύνει τους αντιπάλους της, οι οποίοι είναι ως επί το πλείστον αντιδραστικοί και μπορεί να δράσουν ακόμα πιο ανεύθυνα από τους Σαουδάραβες κυβερνήτες. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν κολλήσει σε μια «business as usual» προσέγγιση με το βασίλειο, παρά τα μειονεκτήματά της, από φόβο ότι η βασιλική οικογένεια είναι το τελευταίο προπύργιο εναντίον μιας κυριαρχίας των ριζοσπαστικών ισλαμιστών. Αν και αυτό είναι μια μακροπρόθεσμη ανησυχία πολλών παρατηρητών της Σαουδικής Αραβίας, παραμένει ένα εξαιρετικά απίθανο σενάριο όσο οι Σαουδάραβες κυβερνήτες έχουν την υποστήριξη του σαουδαραβικού στρατού και της Εθνικής Φρουράς.

Για τους λόγους αυτούς, οι επιπλέον διαβεβαιώσεις και πωλήσεις εξελιγμένων όπλων θα έχουν μικρό θετικό αντίκτυπο στην σαουδαραβική συμπεριφορά˙ το να ειπωθεί στους Σαουδάραβες να «πάνε να πνιγούν» θα ήταν μια απερίσκεπτη και ακραία υπερβολική αντίδραση που θα μπορούσε να υπονομεύσει την αξιοπιστία των ΗΠΑ και σε άλλους εταίρους της Μέσης Ανατολής. Αντ’ αυτού, ο Ομπάμα θα πρέπει να ενημερώσει τον Salman κατ’ ιδίαν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι δυσαρεστημένες από την συνεργασία τους με την Σαουδική Αραβία στον τομέα της ασφάλειας και ότι αναμένουν μεγαλύτερη σαουδαραβική συνεργασία για την προστασία των κοινών συμφερόντων. Μέχρι η Ουάσιγκτον να δει από το Ριάντ την λήψη αποτελεσματικότερων και επιθετικότερων ενεργειών για την καταπολέμηση του ISIS, την πάταξη των ιδιωτικών δωρητικών δικτύων που χρηματοδοτούν και υποστηρίζουν την τζιχαντιστική αίτια, την αποκλιμάκωση των εντάσεων με το Ιράν, την μείωση του σεχταρισμού και την αντιμετώπιση των εγχώριων απειλών κατά της σταθερότητας, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα αναστείλουν την παράδοση όλης της υποστήριξης επιμελητείας και πληροφοριών προς τις σαουδαραβικές δυνάμεις στην Υεμένη.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν σημαντική επιρροή στο βασίλειο˙ το μόνο που χρειάζεται είναι η πολιτική βούληση για να την χρησιμοποιήσουν. Οι σαουδαραβικές ένοπλες δυνάμεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από όπλα, κατάρτιση, υποστήριξη εφοδιασμού και πληροφοριών από τις ΗΠΑ. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν επίσης σημαντική εκπαίδευση και υποστήριξη προς τις δυνάμεις του σαουδαραβικού Υπουργείου Εσωτερικών και για την προστασία των υποδομών ζωτικής σημασίας. Η βασιλική οικογένεια εξακολουθεί να αποδίδει μεγάλη σημασία στις αμερικανικές διασυνδέσεις της, συμβολιζόμενες σε μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις όπλων των ΗΠΑ, και αντιλαμβάνεται ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες αποτελούν τον τελικό εγγυητή της ασφάλειάς της. Οι Σαουδάραβες ηγέτες φοβούνται ήδη την σκέψη ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες αναζητούν μια πιο κανονική σχέση με το Ιράν και χρειάζονται την στήριξη των ΗΠΑ περισσότερο από ποτέ καθώς οι σχέσεις τους με την Τεχεράνη επιδεινώνονται. Η εφαρμογή όλης αυτής της μόχλευσης θα μπορούσε να συμβάλει στην τόσο αναγκαία αλλαγή της σαουδαραβικής συμπεριφοράς.

Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι μια πιο επιθετική προσέγγιση θα μπορούσε να λειτουργήσει, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι η Σαουδική Αραβία θα συνεχίσει να ενεργεί με τρόπους που βλάπτουν τα συμφέροντα των ΗΠΑ, εάν δεν υπάρξει ένα κόστος για να πληρώσει. Είναι δυνατόν, ακόμη και πιθανόν ο Salman να αποκρούσει τον Ομπάμα και να αντεπιτεθεί με κάποιο τρόπο ως απάντηση στον τερματισμό της στρατιωτικής βοήθειας των ΗΠΑ στον πόλεμο στην Υεμένη. Ως εναλλακτική προς την ομπρέλα ασφαλείας των ΗΠΑ, το Ριάντ θα μπορούσε να συνάψει μεγάλες συμφωνίες για όπλα με άλλες χώρες. Αλλά είναι απίθανο να θέσει την σαουδαραβική ασφάλεια στα χέρια της Ρωσίας [15], τον κύριο υποστηρικτή του προέδρου της Συρίας Μπασάρ αλ-Ασάντ, ή ακόμα και στης Κίνας [16], η οποία επιμελώς καλλιεργεί στενές διπλωματικές, ενεργειακές και εμπορικές σχέσεις με το Ιράν και είναι απρόθυμη να αναλάβει δεσμεύσεις για την ασφάλεια άλλων χωρών. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία θα πουλήσουν με χαρά περισσότερα όπλα στους Σαουδάραβες, αλλά καμία χώρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δέσμευση ασφάλειας των ΗΠΑ. Ούτε είναι πιθανό να κλίνουν πολύ προς την Σαουδική Αραβία για να μην θέσουν σε κίνδυνο την εκκολαπτόμενη προσέγγισή τους με το Ιράν.

Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ότι η Σαουδική Αραβία θα μπορούσε να ακολουθήσει ένα πρόγραμμα πυρηνικών όπλων [17], εάν χάσει την εμπιστοσύνη της στην εγγύηση ασφάλειας από τις ΗΠΑ. Αυτό θα ήταν μια πολύ δραστική απάντηση, ωστόσο, με αρνητικές συνέπειες διπλωματικές, οικονομικές και ασφαλείας. Η πιο πιθανή αντίδραση του Ριάντ θα ήταν να κόψει την βοήθεια στην αντιτρομοκρατία που ωφελεί περισσότερο τις Ηνωμένες Πολιτείες από όσο τους Σαουδάραβες˙ είναι επίσης πιθανό ότι το Ριάντ θα μπορούσε να γίνει πιο δύσκολος εταίρος στις ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις της Συρίας, αν και οι θέσεις του είναι πιο πιθανό να καθοδηγηθούν από τα σαουδαραβικά συμφέροντα και τις προτεραιότητες στην Συρία παρά τις ευρύτερες σχέσεις του με τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτοί είναι σοβαροί κίνδυνοι, αλλά θα πρέπει να σταθμιστούν έναντι του κόστους μιας σχέσης με την Σαουδική Αραβία που υπονομεύει την ασφάλεια των ΗΠΑ και είναι τελικά μη βιώσιμη. Όταν οι πολιτικές ενός συμμάχου απειλούν σημαντικά εθνικά συμφέροντα -και όταν τα θετικά κίνητρα δεν έχουν παραγάγει την επιθυμητή αλλαγή συμπεριφοράς- τότε οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ισχύ τους για να εξαναγκάσουν τις απαραίτητες αλλαγές. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν φτάσει σε αυτήν την από μακρού χρόνου αναμενόμενη στιγμή: Η Σαουδική Αραβία να αντιμετωπίσει τις συνέπειες.

Πράγματι, η κυβέρνηση Ομπάμα έχει ήδη αρχίσει να δείχνει την χρησιμότητα αυτής της προσέγγισης στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την σύναψη της συμφωνίας πυρηνικών του Ιράν. Η Σαουδική Αραβία είχε κραυγαλέες αντιρρήσεις, και, σε μια κρίση πληγωμένου εγωισμού, ο βασιλιάς έμεινε μακριά από την σύνοδο κορυφής στο Καμπ Ντέιβιντ τον Μάιο του 2015 που είχε ως στόχο να πείσει τους ηγέτες της Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (CCG) για τις αρετές της συμφωνίας. Αλλά οι Ηνωμένες Πολιτείες κράτησαν γερά, και όταν τα πρωτοσέλιδα ξεθώριασαν, οι Σαουδάραβες παρατήρησαν ότι δεν είχαν χαρτιά για να παίξουν και απλά έπρεπε να καταπιούν την συμφωνία. Το δίδαγμα είναι σαφές: Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μόχλευση. Το μόνο ερώτημα είναι αν η Ουάσιγκτον θα επιλέξει να την χρησιμοποιήσει.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2016-01-06/time-get...

Σύνδεσμοι:
[1] https://www.foreignaffairs.com/regions/saudi-arabia
[2] https://www.foreignaffairs.com/regions/syria
[3] https://www.foreignaffairs.com/regions/yemen
[4] https://www.foreignaffairs.com/tags/isis
[5] https://www.foreignaffairs.com/regions/iraq
[6] https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2015-01-23/saudi-ar...
[7] https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2015-02-02/saudi-ar...
[8] https://www.foreignaffairs.com/regions/bahrain
[9] https://www.foreignaffairs.com/articles/syria/2015-12-17/saudi-arabias-p...
[10] https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2015-03-29/houthi-a...
[11] https://www.foreignaffairs.com/regions/afghanistan
[12] https://www.foreignaffairs.com/regions/algeria
[13] https://www.foreignaffairs.com/regions/indonesia
[14] https://www.foreignaffairs.com/regions/iran
[15] https://www.foreignaffairs.com/regions/russia
[16] https://www.foreignaffairs.com/regions/china
[17] https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2015-11-10/other-li...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition