Είναι καιρός η Αμερική και η Ινδία να συζητήσουν για το εμπόριο | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Είναι καιρός η Αμερική και η Ινδία να συζητήσουν για το εμπόριο

Διαφορετικά, η Κίνα θα υπαγορεύσει τους όρους στον Ινδο-Ειρηνικό

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να μαίνεται, οι ειδήσεις για την σχέση Ινδίας – ΗΠΑ τείνουν να εστιάζουν στην απροθυμία του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να επικρίνει την ρωσική εισβολή. Αλλά η απογοήτευση που έχει εκφράσει η κυβέρνηση Μπάιντεν [2] για αυτή την θέση κρύβει την ευρύτερη τροχιά των διμερών σχέσεων των χωρών: τα τελευταία 22 χρόνια, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία έχουν διευρύνει και εμβαθύνει σταθερά την συνεργασία τους για να καλύψει σχεδόν κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριότητας, που εκτείνεται από την άμυνα και την αντιτρομοκρατία έως την υγεία και την εκπαίδευση. Υπάρχει, ωστόσο, ένας τομέας που έχει προκαλέσει επανειλημμένα τριβές: το εμπόριο.

15042022-1.jpg

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, μιλώντας με τον Ινδό πρωθυπουργό, Ναρέντρα Μόντι, στην Ουάσιγκτον, τον Απρίλιο του 2022. Kevin Lamarque / Reuters
-----------------------------------------

Οι ροές αγαθών και υπηρεσιών μεταξύ των δύο χωρών είναι πολύ κάτω από τα επίπεδα που θα ανέμενε κανείς από τη μεγαλύτερη και την έκτη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, ιδίως δεδομένης της οικονομικής συμπληρωματικότητας και του ισχυρού δεσμού που έχει δημιουργηθεί από τα μέλη της ινδικής διασποράς στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εκτός πλαισίου, οι αριθμοί φαίνονται στιβαροί: το εμπόριο μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ινδίας έχει αυξηθεί από περίπου 19 δισεκατομμύρια δολάρια το 2001 σε σχεδόν 160 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021. Αλλά αυτό αντιπροσωπεύει μόνο περίπου το 2% του συνολικού εμπορίου των ΗΠΑ και μόλις το 12% του συνολικού ινδικού εμπορίου. Επιπλέον, έχουν υπάρξει συχνές εμπορικές φιλονικίες και επίμονες διαφωνίες μεταξύ των δύο χωρών. Αυτές οφείλονται, εν μέρει, στις μακροχρόνιες ανησυχίες των ΗΠΑ σχετικά με την πρόσβαση στην αγορά της Ινδίας και στις ευαισθησίες της Ινδίας σχετικά με τις αγροτικές εισαγωγές και την πρόσβαση των εξειδικευμένων επαγγελματιών της στην αγορά των ΗΠΑ.

Το γεγονός ότι οι προσπάθειες για την προώθηση της διμερούς εμπορικής ατζέντας συχνά αποτυγχάνουν δεν σημαίνει ότι οποιαδήποτε από τις δύο χώρες πρέπει να εγκαταλείψει. Το ενισχυμένο διμερές εμπόριο είναι σημαντικό για την ανάπτυξη αμφότερων των οικονομιών και για την παροχή μακροπρόθεσμου έρματος στην συνεργασία ΗΠΑ-Ινδίας. Για να προωθήσουν τους εμπορικούς και στρατηγικούς τους στόχους, οι δύο χώρες πρέπει επίσης να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη του οικονομικού πλαισίου για έναν ελεύθερο και ανοιχτό Ινδο-Ειρηνικό. Το να μην το κάνουν θα παρείχε ευκαιρίες σε άλλες χώρες, όπως η Κίνα, να δημιουργήσουν μια εμπορική τάξη πραγμάτων που θα απέκλειε την Ινδία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΕΞΟΔΟΥΣ

Τα τελευταία χρόνια, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία έχουν υποχωρήσει από την διαμόρφωση του ασιατικού εμπορικού τοπίου. Τον Φεβρουάριο του 2016, οι Ηνωμένες Πολιτείες υπέγραψαν την συμφωνία Συνεργασίας Εκατέρωθεν του Ειρηνικού (Trans-Pacific Partnership, TPP), ένα εμπορικό σύμφωνο μεταξύ 12 χωρών, συμπεριλαμβανομένων της Αυστραλίας, του Καναδά, της Ιαπωνίας, της Μαλαισίας, του Μεξικού, και του Βιετνάμ. Ωστόσο, η TPP δεν τέθηκε ποτέ σε ισχύ, επειδή στις αρχές του 2017, ο νεοεκλεγείς πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, απέσυρε απότομα τις Ηνωμένες Πολιτείες από το σύμφωνο. Υπό την ηγεσία της Ιαπωνίας, οι εναπομείνασες 11 υπογράφουσες [χώρες] αναβίωσαν την συμφωνία και δημιούργησαν μια διάδοχη, την Ολοκληρωμένη και Προοδευτική Συμφωνία για την Συνεργασία Εκατέρωθεν του Ειρηνικού (Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership , CPTPP).

Η Ινδία αποχώρησε επίσης από μια περιφερειακή εμπορική συμφωνία. Από το 2013 έως το 2019, η Ινδία ήταν ένα από τα 16 ασιατικά έθνη —συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων οικονομιών της Κίνας [3], της Ινδονησίας, της Ιαπωνίας, και της Νοτίου Κορέας— που σφυρηλάτησαν την Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Συνεργασία (Regional Comprehensive Economic Partnership, RCEP). Καθώς οι διαπραγματεύσεις ολοκληρώνονταν τον Νοέμβριο του 2019, ωστόσο, η Ινδία αποτραβήχτηκε, υποστηρίζοντας ότι η συμφωνία θα οδηγούσε σε μια πλημμύρα εισαγωγών από την Κίνα, με την οποία η Ινδία είχε ήδη εγγράψει ένα ευμέγεθες εμπορικό έλλειμμα. Τα άλλα 15 έθνη υπέγραψαν την RCEP στα τέλη του 2020 και η συμφωνία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου αυτού του έτους, μεταξύ δέκα εκ των υπογραφουσών [χωρών]. (Ακολούθως έχουν ενταχθεί η Νότιος Κορέα και η Μαλαισία, ανεβάζοντας τον αριθμό σε 12).

Η έξοδος των ΗΠΑ από την TPP και η απόσυρση της Ινδίας από τις διαπραγματεύσεις για την RCEP ωθήθηκαν, σε μεγάλο βαθμό, από την αυξανόμενη αίσθηση σε αμφότερες τις χώρες ότι οι εμπορικές συμφωνίες έχουν βλάψει τις εγχώριες μεταποιητικές βιομηχανίες τους και έχουν κοστίσει στους εργαζόμενους της μεσαίας τάξης [4] την δουλειά τους. Ετούτες οι ανησυχίες μπορεί να είναι εύλογες, αλλά η μη επιδίωξη εμπορικών συμφωνιών εμποδίζει την ικανότητα αμφότερων των χωρών να αξιοποιήσουν τις ξένες αγορές, να συμμετάσχουν στην ανάπτυξη περιφερειακών εμπορικών κανόνων και να προωθήσουν τους ευρύτερους στόχους τους στον Ινδο-Ειρηνικό.

Η Κίνα, εν τω μεταξύ, έχει επιδιώξει μια επεκτατική περιφερειακή οικονομική ατζέντα. Ήταν μια από τις πρώτες χώρες που επικύρωσαν την συμφωνία RCEP και ενθάρρυνε άλλες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της. Τον περασμένο Σεπτέμβριο, υπέβαλε απροσδόκητα επίσημη αίτηση για να ενταχθεί στην CPTPP. Σύντομα μετά από αυτό, υπέβαλε αίτηση για ένταξη στην περιφερειακή Συμφωνία Συνεργασίας για την Ψηφιακή Οικονομία (Digital Economy Partnership Agreement), η οποία στοχεύει στην διευκόλυνση του ψηφιακού εμπορίου. Επί του παρόντος, υπογράφουσες χώρες είναι η Χιλή, η Νέα Ζηλανδία, και η Σιγκαπούρη. Επιπλέον, η Πρωτοβουλία Ζώνη και Οδός (Belt And Road Initiative, BRI) της Κίνας περιλαμβάνει επενδύσεις σε περιφερειακές υποδομές που θα ενισχύσουν την επιρροή του Πεκίνου στις χώρες του Ινδο-Ειρηνικού και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο κοινός παρονομαστής για την Κίνα σε όλες αυτές τις πρωτοβουλίες είναι η ικανότητα να διαμορφώνει τους κανόνες για το εμπόριο και τις επενδύσεις, προωθώντας παράλληλα την εναρμόνιση με τους γείτονές της και αυξάνοντας την εξάρτησή τους από το Πεκίνο.

ΣΠΑΣΜΩΔΙΚΑ

Η διεκδικητική προσέγγιση της Κίνας είναι ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο τόσο η Ινδία όσο και οι Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται να επανεξετάζουν τις οικονομικές και εμπορικές στρατηγικές τους, παρά τις εγχώριες πολιτικές αντιδράσεις: οι ηγέτες των ΗΠΑ και της Ινδίας κατανοούν ότι η εκχώρηση της περιοχής στην Κίνα μπορεί να έχει μη αναστρέψιμες συνέπειες. Η Εμπορική Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ και ο Υπουργός Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ινδίας έχουν αναζωογονήσει μαζί το Φόρουμ Εμπορικής Πολιτικής τους (Trade Policy Forum) για να συζητήσουν «το πλήρες φάσμα» των ζητημάτων που επηρεάζουν τις εμπορικές σχέσεις τους. Επίσης, η Ινδία υπέγραψε πρόσφατα μια εμπορική συμφωνία με την Αυστραλία και μια συμφωνία οικονομικής συνεργασίας με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ ξεκίνησε ή επανέφερε τις διμερείς διαπραγματεύσεις με τον Καναδά, την Ευρωπαϊκή Ένωση [5], το Ισραήλ, και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση Μπάιντεν βάζει τις τελευταίες πινελιές στο νέο της Οικονομικό Πλαίσιο για τον Ινδο-Ειρηνικό (Indo-Pacific Economic Framework, IPEF) για να επανεμπλακεί οικονομικά με αυτή την δυναμική περιοχή.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι δύο χώρες βρίσκονται στα πρόθυρα μιας διμερούς προόδου. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία έχουν φτάσει στα πρόθυρα του να συμφωνήσουν για ένα πακέτο εμπορικών μέτρων, μόνο για να αποτύχουν. Πιο πρόσφατα αυτό συνέβη το 2019, όταν η κυβέρνηση Τραμπ τερμάτισε τον ορισμό της Ινδίας ως δικαιούχου στο πλαίσιο του προγράμματος Σύστημα Γενικευμένων Προτιμήσεων (Generalized System of Preferences, GSP), το οποίο παρέχει αδασμολόγητη αντιμετώπιση στις εισαγωγές χιλιάδων προϊόντων από τις αναπτυσσόμενες χώρες. Για να αιτιολογήσει την κίνηση, η Ουάσιγκτον επισήμανε το γεγονός ότι το Νέο Δελχί δεν είχε παράσχει στις Ηνωμένες Πολιτείες «ισότιμη πρόσβαση» στην αγορά του —ένα από τα κριτήρια για την συμμετοχή στο GSP.

Το Κογκρέσο των ΗΠΑ φαίνεται τώρα έτοιμο να ανανεώσει το συνολικό πρόγραμμα GSP, το οποίο θα παράσχει στην κυβέρνηση Μπάιντεν την δικαιοδοσία να αποκαταστήσει τα προνόμια του Νέου Δελχί στο GSP και να δημιουργήσει δυναμική για το ανανεωμένο Φόρουμ Εμπορικής Πολιτικής ώστε να επιλύσει τα εκκρεμή διμερή ζητήματα. Αυτό θα ξεκαθάριζε τα εμπόδια στις εμπορικές σχέσεις για να επιτρέψει σε μια πιο μακροπρόθεσμη δέσμευση να βρεθεί στο επίκεντρο. Οι δύο χώρες θα πρέπει επίσης να συμφωνήσουν σε μια δέσμευση πολιτικής στάσης, ώστε να απόσχουν από την λήψη νέων περιοριστικών εμπορικών μέτρων που τις αλληλοεπηρεάζουν, για να μην καταλήξουν σε μια κατάσταση όπου τα εμπόδια θα έχουν απομακρυνθεί μόνο για να ανασυσταθούν με νέες οχλήσεις.

Επιπλέον, η έναρξη του IPEF από την Ουάσιγκτον θα θέσει την ατζέντα για την οικονομική εμπλοκή των ΗΠΑ στην περιοχή, με εστίαση σε τέσσερις πυλώνες: το δίκαιο και ανθεκτικό εμπόριο˙ τις υποδομές, την καθαρή ενέργεια, και την απαλλαγή από τον άνθρακα˙ την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας˙ και την φορολογία και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν σκοπεύουν να διαπραγματευτούν ένα παραδοσιακό εμπορικό σύμφωνο, αλλά κοιτάζουν να συνεργαστούν με πολλές χώρες στην περιοχή σε προσπάθειες για να θέσουν υψηλά πρότυπα, να υιοθετήσουν δεσμευτικούς κανόνες, και να αναλάβουν ηπιότερες δεσμεύσεις για τις συνεργατικές προσπάθειες που σχετίζονται με τους τέσσερις πυλώνες.

Σε αυτό το σημείο, η Ινδία μπορεί να μην είναι έτοιμη να γίνει πλήρες μέλος του IPEF λόγω των δικών της αναπτυξιακών περιορισμών. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν ευκαιρίες για να συμμετάσχει η Ινδία σε ορισμένες πτυχές του IPEF, όπως οι υποδομές και οι ανθεκτικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Για να είναι ουσιαστικότατη αυτή η περιφερειακή οικονομική πρωτοβουλία, η ευρεία ινδική συμμετοχή θα πρέπει να αποτελεί φιλοδοξία τόσο για την Ουάσιγκτον όσο και για το Νέο Δελχί.

Η QUAD

Ένας άλλος τρόπος για να διαμορφωθεί η περιφερειακή οικονομική τάξη και να αντιμετωπιστεί η επιρροή της Κίνας θα ήταν η επέκταση της εντολής του Τετραμερούς Διαλόγου για την Ασφάλεια (Quadrilateral Security Dialogue) -της ομάδας που αποτελείται από την Αυστραλία, την Ινδία, την Ιαπωνία, και τις Ηνωμένες Πολιτείες, και είναι γνωστή ως Quad. Οι χώρες της Quad αντιπροσωπεύουν τέσσερις από τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες οικονομίες της περιοχής, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να θεωρούν την Quad ως «μια κορυφαία περιφερειακή ομάδα» που «ανταποκρίνεται με επιτυχία σε θέματα που έχουν σημασία για τον Ινδο-Ειρηνικό». Σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία, η Quad θα πρέπει να εμπλακεί άμεσα στον σχεδιασμό περιφερειακών κανόνων και προτύπων για το εμπόριο, μέσω της σύστασης μιας ομάδας εργασίας για το εμπόριο, αν και με ρεαλιστικές προσδοκίες.

Η Quad έχει ενισχύσει προσεκτικά μια διευρυνόμενη ατζέντα θεμάτων, που εκτείνονται από την ανθρωπιστική βοήθεια έως την παγκόσμια υγεία και τις κρίσιμης σημασίας και αναδυόμενες τεχνολογίες. Το εμπόριο, ωστόσο, είναι εμφανώς απόν από την ατζέντα της Quad. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι μια συζήτηση για το εμπόριο θα αποκάλυπτε διαφορές μεταξύ των μελών και δεν θα προσφερόταν για άμεσα απτά αποτελέσματα. Αλλά οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ήδη διμερείς εμπορικές συμφωνίες με την Αυστραλία και την Ιαπωνία˙ oι δύο αυτές χώρες, εξάλλου, συνήψαν μια συμφωνία οικονομικής συνεργασίας πριν από επτά χρόνια. Η Ινδία έχει από καιρό μια παρόμοια συμφωνία με την Ιαπωνία και έχει μόλις υπογράψει ένα ενδιάμεσο εμπορικό σύμφωνο με την Αυστραλία, με στόχο να κινηθεί προς μια συνολική συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους.

Ενώ τα μέλη της Quad είναι κάθε άλλο παρά συντονισμένα στα ζητήματα εμπορίου, αυτές οι συμφωνίες παρέχουν τα θεμέλια ώστε η Quad να ξεκινήσει να εργάζεται σε επιλεγμένα θέματα, υιοθετώντας μια σταδιακή προσέγγιση. Επειδή το εμπόριο είναι ταυτόχρονα στρατηγικό και γεμάτο με λεπτομέρειες για μυημένους, οι εμπορικοί διαπραγματευτές θα επωφελούνταν από την εμπλοκή των ηγετών της Quad για να τους βοηθήσουν να λάβουν τις δύσκολες πολιτικές αποφάσεις, να έχουν στο μυαλό τους την ευρύτερη εικόνα, και να δώσουν διακριτικά την ώθηση για ένα ρεαλιστικό σχέδιο για το εμπόριο που μπορεί να βοηθήσει στην διαμόρφωση της περιφερειακής αρχιτεκτονικής.

Η ομάδα εργασίας για το εμπόριο θα μπορούσε να ξεκινήσει εξετάζοντας τα σχετικά εύκολα ζητήματα, όπως η διευκόλυνση του εμπορίου, η συμπεριφορά των κρατικών επιχειρήσεων, και η απελευθέρωση των τομέων των υπηρεσιών. Με την πάροδο του χρόνου, η ομάδα θα μπορούσε να αναλάβει πιο δύσκολα ζητήματα που πηγάζουν και βασίζονται σε διάφορες διμερείς συμφωνίες μεταξύ των μερών. Η ομάδα θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει τις εμπορικές πτυχές ζητημάτων που βρίσκονται στο επίκεντρο άλλων ομάδων εργασίας της Quad ή του IPEF, όπως η ψηφιακή οικονομία, οι εφοδιαστικές αλυσίδες, και τα πρότυπα για τις κρίσιμης σημασίας και αναδυόμενες τεχνολογίες. Σίγουρα, οι τέσσερις εταίροι θα πρέπει να έχουν υπόψη τους το διαφορετικό επίπεδο ανάπτυξης της Ινδίας. Δεδομένου ότι ένα σημαντικό μέρος του ινδικού πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας, η Quad θα μπορούσε να συμφωνήσει να δώσει στην Ινδία μεγαλύτερες μεταβατικές περιόδους για να ανοίξει την αγορά της στις εισαγωγές, έτσι ώστε οι αγρότες και οι οικογενειακές επιχειρήσεις να έχουν χρόνο να προσαρμοστούν σε μια σταθερή αύξηση των ξένων προϊόντων.

Ορισμένοι σχολιαστές έχουν προτείνει ότι ένας καλύτερος τρόπος για να σφυρηλατηθούν στενότερες εμπορικές σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ινδίας θα ήταν μέσω μιας διμερούς συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου. Αλλά αυτή θα ήταν αναπόφευκτα μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία, χωρίς εγγύηση επιτυχίας. Ακόμη και αν η Ινδία και οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορούσαν να καταλήξουν σε μια τέτοια συμφωνία, θα εξακολουθούσαν να βρίσκονται εκτός της οικονομικής εναρμόνισης που εξελίσσεται στην περιοχή. Στο μεταξύ, η Κίνα και άλλες χώρες θα διαμόρφωναν τους περιφερειακούς κανόνες. Όπως έχει τονίσει ο Ινδός Υπουργός Εξωτερικών, Subrahmanyam Jaishankar, συζητώντας για τον Ινδο-Ειρηνικό, «ο διμερισμός έχει τα δικά του όρια».

ΔΥΣΚΟΛΟ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΑΔΥΝΑΤΟ

Παρά τις προσπάθειες των τελευταίων ετών για την ενδυνάμωση της εμπορικής σχέσης ΗΠΑ-Ινδίας, αυτή παραμένει ένα αδύναμο συστατικό της στρατηγικής συνεργασίας. Ως αποτέλεσμα, πολλοί νυν και πρώην αξιωματούχοι σε αμφότερες τις πρωτεύουσες έχουν συμπεράνει ότι η προσπάθεια ενίσχυσης των σχέσεων σε αυτόν τον τομέα είναι μάταιη. Αναμφίβολα, θα είναι δύσκολο, αλλά με το να αναλάβουν την πολιτική δέσμευση να εργαστούν μαζί στην ατζέντα του IPEF και να χρησιμοποιήσουν την Quad ως όχημα για να επιδιώξουν στενότερους εμπορικούς δεσμούς, οι δύο πλευρές μπορούν να σημειώσουν απτή πρόοδο. Με την πάροδο του χρόνου, θα μπορούσαν να εμπλέξουν ένα ευρύτερο σύνολο εταίρων του Ινδο-Ειρηνικού -συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Συνδέσμου Εθνών της Νοτιοανατολικής Ασίας (Association of Southeast Asian Nations) και της CPTPP- για να δημιουργήσουν μια στιβαρή οικονομική αρχιτεκτονική στην περιοχή.

Όταν ο Μόντι και ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζόζεφ Μπάιντεν [6], συναντήθηκαν για πρώτη φορά πέρυσι τον Σεπτέμβριο, ο Μπάιντεν μίλησε για μια διμερή σχέση «προορισμένη να είναι ισχυρότερη, πιο κοντινή, και πιο σφιχτή» που «μπορεί να ωφελήσει ολόκληρο τον κόσμο». Με το να ανακοινώσουν από κοινού αυτό το όραμα για μια νέα οικονομική και εμπορική στρατηγική, και προχωρώντας σε μια προσέγγιση βήμα προς βήμα για να φτάσουν εκεί, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία θα μπορούσαν να επανατοποθετηθούν γεωπολιτικά στην πιο δυναμική περιοχή του κόσμου και να δώσουν περαιτέρω ώθηση στην ανάπτυξη και την ευημερία τους.

Σύνδεσμοι:
[1]https://www.amazon.com/Struggle-Promise-Restoring-Indias-Potential/dp/9354893953/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=
[2]https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-09-29/biden-trump-age-america-first
[3]https://www.foreignaffairs.com/articles/china/competition-with-china-without-catastrophe
[4] https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-04-20/can-tra...
[5] https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-10-07/chance-...
[6] http://otherwise%2C%20china%20will%20dictate%20the%20terms%20in%20the%20...

Copyright © 2022 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2022-04-14/its-time-americ...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition