Η νέα βορειοκορεατική απειλή | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Η νέα βορειοκορεατική απειλή

Γιατί οι ΗΠΑ πρέπει να αντιμετωπίσουν τις πυρηνικές προόδους της Πιονγκγιάνγκ τώρα

Μεταξύ των γεωπολιτικών εξελίξεων που αγνοήθηκαν περισσότερο το 2022 ήταν το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων της Βόρειας Κορέας. Κατά την διάρκεια του έτους κατέγραψε σχεδόν 100 δοκιμές πυραύλων, ένα ρεκόρ για την χώρα˙ πολλές από αυτές αφορούσαν όπλα εξαιρετικής εμβέλειας και ισχύος. Τον Νοέμβριο, το καθεστώς εκτόξευσε έναν Hwasong-17, έναν διηπειρωτικό βαλλιστικό πύραυλο που μπορεί να φέρει πολλές κεφαλές και είναι ικανός να φτάσει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ένα μήνα αργότερα, ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας, Κιμ Γιονγκ Ουν, επέβλεψε προσωπικά την δοκιμή ενός ισχυρού κινητήρα πυραύλων στερεού καυσίμου -μια κρίσιμη νέα ικανότητα για την χώρα, επειδή οι πύραυλοι στερεού καυσίμου μπορούν να εκτοξευθούν πιο γρήγορα από εκείνους με υγρά καύσιμα και είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν εγκαίρως.

20012023-1.jpg

Παρακολουθώντας μια εκτόξευση βορειοκορεατικού πυραύλου, στην Σεούλ, στη Νότια Κορέα, τον Μάρτιο του 2020. Heo Ran / Reuters
---------------------------------------------------

Ωστόσο, παρά αυτές τις εξελίξεις, η Βόρεια Κορέα δεν έχει βρεθεί στο επίκεντρο των Ηνωμένων Πολιτειών τα τελευταία χρόνια. Αν και η χώρα αποτελεί μια αυξανόμενη απειλή από το 2006, όταν δοκίμασε για πρώτη φορά μια ατομική βόμβα, οι διεθνείς προσπάθειες να επιβραδύνει ή να σταματήσει το πυρηνικό της πρόγραμμα έχουν χαλαρώσει. Η τελευταία προσπάθεια των Ηνωμένων Πολιτειών να τερματίσουν το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων απέτυχε στην σύνοδο κορυφής το 2019 στο Ανόι μεταξύ Κιμ και Ντόναλντ Τραμπ, και η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν έχει καταλήξει σε νέες ιδέες για το πώς να το πετύχει αυτό. Τούτο οφείλεται εν μέρει στο ότι τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους, τους έχουν απασχολήσει άλλες πιεστικές ανησυχίες, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία. Αλλά και η Δύση έχει επηρεαστεί, σε κάποιο βαθμό, από την απειλή της Βόρειας Κορέας.

Αυτή η έλλειψη προσοχής είναι επικίνδυνη. Μαζί με τον επιταχυνόμενο αριθμό δοκιμών, υπάρχουν πολλές άλλες ενδείξεις ότι οι προσπάθειες της Πιονγκγιάνγκ να κατασκευάσει όπλα μαζικής καταστροφής (weapons of mass destruction, WMD) επεκτείνονται και εξελίσσονται ταχέως. Ειδικά οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών υποδηλώνουν ότι το πυρηνικό πρόγραμμα εισέρχεται σε μια νέα και πιο επικίνδυνη φάση. Ο κίνδυνος ότι ένας λάθος υπολογισμός από την Πιονγκγιάνγκ θα μπορούσε να οδηγήσει σε σύγκρουση αυξάνεται, ιδιαίτερα δεδομένης της έλλειψης επικοινωνίας της με την Ουάσιγκτον. Όλες αυτές οι εξελίξεις καθιστούν σαφή την επείγουσα ανάγκη οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους να ενισχύσουν την αποτροπή του καθεστώτος της Βόρειας Κορέας.

ΟΠΛΙΣΜΕΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ

Η επιδίωξη της Βόρειας Κορέας για πυραύλους στερεού καυσίμου παρέχει μια εκπληκτική ένδειξη των σημερινών στόχων της. Και οι τρεις ICBM που έχει δοκιμάσει μέχρι στιγμής η Βόρεια Κορέα –οι Hwasong-14, Hwasong-15, και Hwasong-17- είναι με υγρά καύσιμα. Αυτό είναι σύμφωνο με το πενταετές σχέδιο που καθόρισε το καθεστώς τον Ιανουάριο του 2021 στο Όγδοο Συνέδριο του Κόμματος, όπου ανακοίνωσε ότι σύντομα θα αποκάλυπτε ICBM στερεού καυσίμου που θα μπορούσαν να εκτοξευθούν τόσο από την θάλασσα όσο και από την ξηρά. Η Πιονγκγιάνγκ φαίνεται τώρα να σημειώνει ταχεία πρόοδο προς αυτόν τον στόχο. Ήδη, μια σειρά νέων βαλλιστικών πυραύλων μικρού βεληνεκούς που έχει δοκιμάσει τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούν στερεό καύσιμο. Είναι πλέον προβλέψιμο ότι η Βόρεια Κορέα θα πραγματοποιήσει περισσότερες δοκιμές κινητήρων στερεού καυσίμου σε μεγαλύτερους πυραύλους. Αυτές περιλαμβάνουν πιθανές δοκιμές ενός βαλλιστικού πυραύλου Pukguksong που εκτοξεύεται από υποβρύχιο ή ενός νέου ICBM στερεού καυσίμου. Η αδερφή του Kim, Kim Yo Jong, προειδοποίησε πρόσφατα ότι ο τελευταίος μπορεί να δοκιμαστεί σε τροχιά πλήρους εμβέλειας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και όχι σε ανυψωμένη τροχιά στη Θάλασσα της Ιαπωνίας, τον προορισμό των προηγούμενων δοκιμών του ICBM.

Τους επόμενους μήνες, η Βόρεια Κορέα θα μπορούσε επίσης να παρουσιάσει τεχνολογία πολλαπλών ανεξάρτητα στοχεύσιμων οχημάτων επανεισόδου (multiple independently targetable reentry vehicle, MIRV), η οποία θα επιτρέψει στους πυραύλους της να ματαιώσουν την αντιπυραυλική άμυνα των ΗΠΑ. Ο πρόσφατα δοκιμασμένος [πύραυλος] Hwasong-17 έχει σχεδιαστεί για να φέρει πολλαπλές κεφαλές και έτσι θα μπορούσε θεωρητικά να χτυπήσει το Μανχάταν και την Ουάσιγκτον ταυτόχρονα.

Ως σαν αυτές οι δοκιμές πυραύλων να μην ήταν αρκετά ανησυχητικές, υπάρχουν πολλές ενδείξεις ότι η Πιονγκγιάνγκ θα πραγματοποιήσει σύντομα την έβδομη πυρηνική δοκιμή της. Μια τέτοια δοκιμή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να επιδείξει μια πιο συμπαγή τακτική πυρηνική κεφαλή για χρήση στο πεδίο μάχης -ένα όπλο που θα αύξανε την απειλή που θέτει η Βόρεια Κορέα για την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα καθώς και για τις δυνάμεις των ΗΠΑ που σταθμεύουν και στις δύο χώρες. Οι δορυφορικές εικόνες κατέστησαν σαφές, για παράδειγμα, ότι ο χώρος δοκιμών Punggye-ri, που βρίσκεται σε ορεινό έδαφος βόρεια της Πιονγκγιάνγκ και κοντά στα σύνορα με την Κίνα, είναι έτοιμος για μια τέτοια έκρηξη ανά πάσα στιγμή. Η δοκιμή μιας τακτικής πυρηνικής κεφαλής θα ήταν επίσης συνεπής με τους ανακοινωθέντες στόχους ανάπτυξης όπλων του Κιμ.

Η Βόρεια Κορέα έχει ήδη επιδείξει την ικανότητά της να αναπτύσσει τακτικά πυρηνικά όπλα τον περασμένο χρόνο. Τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, πραγματοποίησε μια σειρά δοκιμών πυραύλων μικρού βεληνεκούς, με μια να προσομοιώνει την εκτόξευση πυρηνικού πυραύλου από ένα υποβρύχιο σιλό και μια άλλη να κάνει πρόβα για την εκτόξευση πυρηνικών κεφαλών που θα μπορούσαν να στοχεύουν αεροδρόμια στη Νότια Κορέα. Αλλά το καθεστώς δεν έχει ακόμη αποδείξει ότι έχει αναπτύξει μια μικρότερη κεφαλή που θα μπορούσε να οπλίσει αυτούς τους πυραύλους. Θα χρειαστεί να το κάνει σύντομα, εάν ο Kim σκοπεύει να αναπτύξει αυτήν την ικανότητα εντός του πενταετούς χρονοδιαγράμματος που έχει ανακοινώσει.

Εκτός από την ταχεία ενίσχυση του οπλοστασίου όπλων μαζικής καταστροφής της Βόρειας Κορέας, ο Κιμ χαμήλωσε επίσης το κατώφλι για την χρήση του. Τον Σεπτέμβριο, η Βόρεια Κορέα ανακοίνωσε πέντε προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα εξαπολύσει προληπτικό χτύπημα. Συγκεκριμένα, αυτές περιλάμβαναν όχι μόνο όταν επίκειται πυρηνική επίθεση στην χώρα, αλλά και όταν οι ηγέτες της πιστεύουν ότι μπορεί να βρίσκονται σε εξέλιξη προετοιμασίες για μη πυρηνικό χτύπημα κατά της ηγεσίας της Βόρειας Κορέας, μιας βορειοκορεατικής δομής διοίκησης πυρηνικών ή σημαντικών βορειοκορεατικών στρατηγικών στόχων. Η Πιονγκγιάνγκ είπε επίσης ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει πυρηνικό όπλο εάν αποφασίσει ότι δεν έχει άλλο τρόπο να αποτρέψει την επέκταση ενός συμβατικού πολέμου σε πόλεμο που θα απειλούσε την επιβίωση του καθεστώτος. Ο Κιμ σηματοδοτεί ξεκάθαρα ότι εάν ένα συμβατικό, προληπτικό χτύπημα κατά του Βορρά εξαπολυθεί ή ακόμη και αν φαίνεται να είναι επικείμενο, διατηρεί το δικαίωμα να απαντήσει με πυρηνικά όπλα. Η Βόρεια Κορέα είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που έχει χρησιμοποιήσει τόσο ρητά την απειλή για πρώτη χρήση πυρηνικών όπλων.

Μαζί με τη νέα του πολιτική για προληπτική χρήση όπλων μαζικής καταστροφής, το καθεστώς Κιμ προσπάθησε να εδραιώσει το καθεστώς της χώρας του ως πυρηνικής, δηλώνοντας τον Σεπτέμβριο ότι «δεν θα εγκαταλείψει ποτέ» τα πυρηνικά όπλα του και ότι το οπλικό του πρόγραμμα είναι «μη αναστρέψιμο» και «αδιαπραγμάτευτο». Στην πραγματικότητα, ο Κιμ ισχυρίζεται ότι η Βόρεια Κορέα δεν θα συζητήσει ποτέ ξανά την αποπυρηνικοποίηση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, ακόμη και καθώς επεκτείνει τις πυρηνικές της δυνάμεις και απειλεί με προληπτικό χτύπημα. Αυτό ισοδυναμεί με μια αποσταθεροποιητική τριπλή σοβαρή οπισθοδρόμηση.

ΑΣΥΝΗΘΙΣΤΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ

Αν και οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι στενοί σύμμαχοί τους στην Ασία παρακολούθησαν το επιταχυνόμενο πρόγραμμα WMD του Κιμ με αυξανόμενη ανησυχία, δεν έχουν δώσει ακόμη μια απάντηση που μπορεί να αποτρέψει τον Βορρά από την τρέχουσα πορεία του. Μέρος του ζητήματος είναι ότι οι Δυτικοί υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι παρατηρητές δεν ανησυχούν όσο θα έπρεπε για τις πρόσφατες εξελίξεις. Ορισμένοι παρατηρητές της Βόρειας Κορέας, για παράδειγμα, έχουν υποστηρίξει ότι το πρόγραμμα είναι μόνο για αμυντικούς σκοπούς και ότι το όργιο δοκιμών της Πιονγκγιάνγκ είναι απλώς ένας τρόπος εκσυγχρονισμού του οπλοστασίου της, επιτρέποντας στο καθεστώς να το χρησιμοποιήσει ως μοχλό στις μελλοντικές διαπραγματεύσεις για να κερδίσει ελάφρυνση κυρώσεων και άλλες παραχωρήσεις . Σύμφωνα με αυτή την ανάγνωση, ο στόχος της νέας πολιτικής για το πρώτο χτύπημα είναι απλώς να αποτρέψει τις Ηνωμένες Πολιτείες από το ενδεχόμενο επίθεσης στο καθεστώς. Η λογική αυτού του επιχειρήματος είναι ότι ο Κιμ δεν είναι αυτοκτονικός και γνωρίζει ότι εάν εξαπολύσει ένα πρώτο χτύπημα στις Ηνωμένες Πολιτείες, θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σύγκρουση πλήρους κλίμακας και στην κατάρρευση όχι μόνο του καθεστώτος του αλλά και του ίδιου προσωπικά.

Αυτός ο συλλογισμός, ωστόσο, παραβλέπει περισσότερες ανησυχητικές πιθανότητες. Για αρχή, ο Κιμ ίσως να πιστεύει ότι μέσω των πυρηνικών απειλών, μπορεί να επιτύχει έναν από τους κύριους στρατηγικούς του στόχους, που είναι η υπονόμευση της συμμαχίας ΗΠΑ-Νοτίου Κορέας. Ίσως να υπολογίζει ότι ακόμα κι αν χρησιμοποιήσει προληπτικά πυρηνικά όπλα εναντίον των βάσεων του Νότου ή των ΗΠΑ στην περιοχή, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα προβούν σε αντίποινα όσο η ισχύς των μεγάλης εμβέλειας ICBM απειλεί την ηπειρωτική χώρα των ΗΠΑ. Ίσως να υποθέτει ότι η Ουάσιγκτον —ιδιαίτερα υπό έναν μελλοντικό απομονωτιστή πρόεδρο— δεν θα είναι πιθανό να υπερασπιστεί τη Νότια Κορέα, εάν με το να το κάνει θα διακινδυνέψει την αποτέφρωση αμερικανικών πόλεων.

Επιπλέον, ακόμα κι αν ο Κιμ σκοπεύει να αποφύγει παρά να ξεκινήσει μια σύγκρουση, το αναπτυσσόμενο πρόγραμμά του για όπλα μαζικής καταστροφής θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο. Η ιστορία παρέχει άφθονα παραδείγματα καταστάσεων -από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο έως την κουβανική κρίση πυραύλων- στις οποίες μια σειρά λανθασμένων υπολογισμών οδήγησε ή θα μπορούσε να είχε οδηγήσει σε μια καταστροφική σύγκρουση. Φανταστείτε τι θα συνέβαινε αν ένας βορειοκορεατικός πύραυλος που στόχευε στα χωρικά ύδατα της Νότιας Κορέας χτυπούσε νοτιοκορεάτικα αλιευτικά σκάφη, σκοτώνοντας Νοτιοκορεάτες ναύτες. Ο πρόεδρος της Νότιας Κορέας, Yoon Suk-yeol, θα μπορούσε να διατάξει ένα περιορισμένο πλήγμα αντιποίνων, επιταχύνοντας μια περαιτέρω κλιμάκωση σε ευρύτερη σύγκρουση. Αυτό δεν είναι καθόλου τραβηγμένο σενάριο: Το 2010, οι εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών αυξήθηκαν δραματικά αφότου ο Βορράς βύθισε τη νοτιοκορεατική ναυτική κορβέτα Cheonan και βομβάρδισε το νησί Yeonpyong της Νότιας Κορέας. Αν και ο Lee Myung-bak, τότε πρόεδρος της Νότιας Κορέας, έδειξε αυτοσυγκράτηση υπό την πίεση των ΗΠΑ μετά την επίθεση στην Cheonan, οι δυνάμεις της χώρας απάντησαν με πυρά πυροβολικού μετά τον βομβαρδισμό του νησιού. Μια μελλοντική τέτοια αντιπαράθεση θα μπορούσε εύκολα να ξεφύγει από τον έλεγχο, ειδικά εν όψει της νέας βορειοκορεατικής πολιτικής περί πρώτου πλήγματος.

Οι πυρηνικές και πυραυλικές απειλές δεν είναι μόνο οι απειλές από τον Βορρά, για τις οποίες οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι Ασιάτες σύμμαχοί τους πρέπει να ανησυχούν. Ο υπουργός Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, Alejandro Mayorkas, δήλωσε τον Οκτώβριο ότι η Βόρεια Κορέα έχει κλέψει κρυπτονομίσματα και σκληρό συνάλλαγμα αξίας μέχρι και ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων τα τελευταία δύο χρόνια για να χρηματοδοτήσει το πυρηνικό της πρόγραμμα. Για να αντισταθμίσει το οικονομικό κόστος των διεθνών κυρώσεων και το κλείσιμο των συνόρων του Βορρά με την Κίνα κατά την διάρκεια της πανδημίας της COVID-19, το καθεστώς φαίνεται να έχει επιταχύνει τις κλοπές στον κυβερνοχώρο. Στο μέλλον, οι Βορειοκορεάτες χάκερ θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητές τους στον κυβερνοχώρο για επιθέσεις καθώς και για κλοπές. Τα drones είναι μια άλλη ανησυχία: στις 26 Δεκεμβρίου, ο Βορράς παραβίασε τον εναέριο χώρο της Νότιας Κορέας πετώντας drones επιτήρησης πέρα από τα σύνορα για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια. Μερικά από τα drones εισήλθαν στο βόρειο άκρο της ζώνης απαγόρευσης πτήσεων μήκους 2,3 μιλίων που περιβάλλει το προεδρικό μέγαρο στην Σεούλ. Αυτή η εισβολή ώθησε τον Νότο να απογειώσει μαχητικά αεροσκάφη, να ρίξει προειδοποιητικές βολές, και να πετάξει τα δικά του drones στον εναέριο χώρο της Βόρειας Κορέας.

Αυτές οι εξελίξεις αναγκάζουν τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να επανεξετάσουν τις υπάρχουσες πολιτικές τους έναντι της Βόρειας Κορέας, δεδομένης της ευαλωτότητάς τους ως μη πυρηνικά κράτη που αντιμετωπίζουν ένα αδίστακτο καθεστώς με πυρηνικά όπλα. Μέχρι τώρα, βασίζονταν σε μια ισχυρή στάση συμβατικής άμυνας, ενώ υπολόγιζαν στις Ηνωμένες Πολιτείες ότι θα χρησιμοποιήσουν την πυρηνική τους ομπρέλα για να τις προστατεύσουν από πυρηνική επίθεση. Τον Δεκέμβριο, ωστόσο, ο Yoon περιέγραψε αυτό που αποκάλεσε «σοβαρή απειλή» από τον Βορρά η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνο λάθος υπολογισμό και να πυροδοτήσει ευρύτερη σύγκρουση και ενέτεινε την έκκλησή του για στενότερη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας με τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία. Στις αρχές Ιανουαρίου, είπε ότι η Νότια Κορέα πρέπει να ενισχύσει τις αμυντικές της ικανότητες και πρότεινε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να διευρύνουν την «εκτεταμένη αποτροπή» τους, συμπεριλαμβάνοντας κοινές ασκήσεις και σχεδιασμό που θα εμπλέκουν πυρηνικά μέσα των ΗΠΑ, καθώς και μια πιο ενεργή ανταλλαγή πληροφοριών.

Στα τέλη Δεκεμβρίου, η Εθνοσυνέλευση της Νότιας Κορέας ενέκρινε αύξηση 4,4% στις αμυντικές δαπάνες για το 2023, ανεβάζοντας τον συνολικό αμυντικό προϋπολογισμό της Σεούλ το επόμενο έτος σε περίπου 45 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αύξηση περιλαμβάνει χρηματοδότηση για νέες δυνατότητες προληπτικού χτυπήματος και ένα σχέδιο 440 εκατομμυρίων δολαρίων για την αντιμετώπιση των drones του Βορρά. Ο πρόεδρος Yoon προχώρησε ακόμη περισσότερο τον Ιανουάριο, δηλώνοντας ότι εάν η πυρηνική απειλή του Βορρά συνεχίσει να αυξάνεται, η Νότια Κορέα θα σκεφτόταν να ξεκινήσει το δικό της πρόγραμμα πυρηνικών όπλων ή θα ζητούσε από τις Ηνωμένες Πολιτείες να αναδιατάξουν πυρηνικά όπλα στην Κορεατική Χερσόνησο. Τα σχόλια του Yoon σηματοδοτούν την πρώτη φορά από τότε που οι Ηνωμένες Πολιτείες απέσυραν τα πυρηνικά τους όπλα από τον Νότο το 1991, που ένας Νοτιοκορεάτης πρόεδρος ανέφερε δημόσια το να εξοπλιστεί η χώρα με πυρηνικά όπλα, μια επιλογή που η μεγάλη πλειοψηφία των Νοτιοκορεατών υποστηρίζει —71%, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσκοπήσεις.

Εν τω μεταξύ, η Ιαπωνία έκανε μια άνευ προηγουμένου αλλαγή στην δική της Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας ως απάντηση στις αυξημένες απειλές τόσο από την Βόρεια Κορέα όσο και από την Κίνα. Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε ο Ιάπωνας πρωθυπουργός, Fumio Kishida, στα μέσα Δεκεμβρίου, η Ιαπωνία θα αυξήσει τις αμυντικές της δαπάνες κατά ένα επιβλητικό 26,3% φέτος και περισσότερο από 50% τα επόμενα πέντε χρόνια, καταρρίπτοντας το δόγμα δεκαετιών περί περιορισμού των αμυντικών δαπανών το 1% του ΑΕΠ. Η Ιαπωνία σχεδιάζει επίσης να αποκτήσει δυνατότητες αντεπίθεσης μεγάλου βεληνεκούς που εδώ και καιρό απέφευγε, συμπεριλαμβανομένων πολλών εκατοντάδων κατασκευής ΗΠΑ πυραύλων κρουζ Tomahawk που θα μπορούσαν να φτάσουν στόχους τόσο στην Κίνα όσο και στην Βόρεια Κορέα.

ΜΙΑ ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΟΜΠΡΕΛΑ

Αν και οι νέες προσεγγίσεις στην Σεούλ και το Τόκιο είναι σημαντικά βήματα για την αντιμετώπιση της απειλής της Βόρειας Κορέας, είναι ζωτικής σημασίας να συνεργαστούν αμφότερες οι χώρες στενότερα με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει περισσότερες κοινές στρατιωτικές ασκήσεις όπως εκείνες που πραγματοποιήθηκαν από τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία, και τις Ηνωμένες Πολιτείες τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο˙ προσομοιώσεις σε υπολογιστή μιας βορειοκορεατικής επίθεσης και ασκήσεις˙ βαθύτερη ανταλλαγή πληροφοριών˙ και ισχυρό σχεδιασμό για την αξιοποίηση της εκτεταμένης πυρηνικής ομπρέλας των ΗΠΑ. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Νότια Κορέα θα πρέπει να δημιουργήσουν μια συμβουλευτική ομάδα, η οποία θα φέρει μαζί τόσο υψηλού επιπέδου αξιωματούχους ασφαλείας όσο και ανεπίσημους παρατηρητές για να δημιουργήσουν μεγαλύτερη υποστήριξη για βιώσιμη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας και να εξετάσουν επιλογές για την βελτίωση της διαχείρισης κρίσεων.

Η Ουάσιγκτον θα πρέπει επίσης να λάβει μέτρα για να ενισχύσει την δική της ομπρέλα ασφαλείας στην περιοχή. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να επιβεβαιώσουν τις βασισμένες σε Συνθήκες δεσμεύσεις συλλογικής άμυνας τόσο με την Ιαπωνία όσο και με τη Νότια Κορέα, ενώ παράλληλα θα ενισχύουν τις περιφερειακές αποτρεπτικές και αμυντικές τους ικανότητες με διάφορους τρόπους. Αυτά περιλαμβάνουν την ενίσχυση της αντιπυραυλικής άμυνας και την εκ περιτροπής στάθμευση οπλικών συστημάτων των ΗΠΑ με μεγαλύτερη πυρηνική ικανότητα στη Νότια Κορέα, όπως τα B-52 και τα F-35. Όπως αναφέρει η Αναθεώρηση Πυρηνικής Στάσης (Nuclear Posture Review) της κυβέρνησης Μπάιντεν για το 2022, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να συνεργαστούν πιο στενά με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία για να διασφαλίσουν «έναν αποτελεσματικό συνδυασμό δυνατοτήτων, ιδεών, αναπτύξεων, ασκήσεων, και προσαρμοσμένων επιλογών για την αποτροπή και, εάν είναι απαραίτητο, την απάντηση στον εξαναγκασμό και την επιθετικότητα».

Αλλά η ενίσχυση της αποτροπής κατά της Βόρειας Κορέας είναι μόνο ένα μέρος του παζλ. Σε συνεργασία με την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, και άλλους συμμάχους, οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει επίσης να δυσκολέψουν τον Κιμ από το να έχει πρόσβαση στο σκληρό συνάλλαγμα που χρειάζεται για να χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα των όπλων του μαζικής καταστροφής. Δεδομένης της κλιμάκωσης των εντάσεων με το Πεκίνο, η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν μπορεί να υπολογίζει στην επιβολή σκληρών κυρώσεων από την Κίνα. Συνεργαζόμενες με τους συμμάχους τους, ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορούν να κάνουν περισσότερα για να διαταράξουν τις βορειοκορεατικές κλοπές στον κυβερνοχώρο. Εάν η Δύση καταφέρει να κόψει περισσότερες από τις πηγές εσόδων του Κιμ, δεν θα δημιουργήσει μόνο ένα σημαντικό εμπόδιο στο πρόγραμμά του για όπλα μαζικής καταστροφής. Είναι επίσης πιθανό ότι μια τέτοια οικονομική πίεση θα μπορούσε τελικά να αναγκάσει τον Κιμ να έρθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, επειδή θα απειλούσε την ικανότητά του να κάνει τις χάρες που απαιτούνται για να εξαγοράζει την βορειοκορεατική ελίτ.

Το πρόγραμμα όπλων μαζικής καταστροφής (WMD) της Βόρειας Κορέας μεγαλώνει με ανησυχητικό ρυθμό. Η Νότια Κορέα και οι Ηνωμένες Πολιτείες πρέπει να αντιμετωπίσουν την κατάσταση πριν γίνει αποσταθεροποιητική και η στρατηγική ισορροπία γείρει υπέρ της Βόρειας Κορέας, οπότε θα είναι πολύ πιο δύσκολο για την Δύση να απαντήσει. Μια τέτοια ισχυρή, συντονισμένη προσπάθεια θα απαιτήσει εμβάθυνση και επέκταση της συμμαχίας ΗΠΑ-Νοτίου Κορέας και το να έρθει η Νότια Κορέα σε στενότερη συνεργασία με την Ιαπωνία, τον άλλο σημαντικό σύμμαχο της Ουάσιγκτον στην περιοχή. Η εφαρμογή αυτής της προσέγγισης θα απαιτήσει να υπερκεραστεί η πολιτική αντίθεση μεταξύ Νότιας Κορέας και Ιαπωνίας και μεγαλύτερη προσοχή από την Ουάσιγκτον, όπου είναι κατανοητό ότι η εστίαση είναι στον πόλεμο στην Ουκρανία. Αλλά η επιταγή ασφάλειας είναι σαφής και πιεστική.

Copyright © 2023 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/north-korea/new-north-korean-threat

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition