Απομυθοποιώντας την Ζώνη και Οδό | Foreign Affairs - Hellenic Edition

Απομυθοποιώντας την Ζώνη και Οδό

Ο αγώνας για τον ορισμό του κινεζικού «έργου του αιώνα»

Τον Μάιο του 2017, το Πεκίνο φιλοξένησε το πρώτο Φόρουμ για την Διεθνή Συνεργασία Ζώνη και Οδός (Belt and Road Forum for International Cooperation). Η σύνοδος κορυφής, η οποία συγκέντρωσε εκπροσώπους από περισσότερες από 100 χώρες, οργανώθηκε για να προωθήσει την χαρακτηριστική εξωτερική πολιτική του Κινέζου προέδρου Xi Jinping: Την Πρωτοβουλία Ζώνη και Οδός [2] (Belt and Road Initiative, BRI), ένα φιλόδοξο όραμα να επεκτείνει τους επενδυτικούς και εμπορικούς δεσμούς του Πεκίνου με περίπου 65 άλλες χώρες που καλύπτουν συλλογικά τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού. Στην ομιλία του στην σύνοδο κορυφής, ο Xi χαιρέτησε την BRI ως «το έργο του αιώνα».

«Αυτό που ελπίζουμε να δημιουργήσουμε», είπε, «είναι μια μεγάλη οικογένεια αρμονικής συνύπαρξης».

24052019-1.jpg

Στο δεύτερο Φόρουμ Belt and Road Forum στο Πεκίνο, τον Απρίλιο του 2019. JASON LEE / REUTERS
--------------------------------------------------------------------

Ωστόσο, τα αποτελέσματα της BRI ήταν οτιδήποτε άλλο παρά αρμονικά [3]. Τα υποστηριζόμενα από την Κίνα σιδηροδρομικά έργα στην Ινδονησία, τη Μαλαισία και την Ταϊλάνδη έχουν σταματήσει, καθώς οι κυβερνήσεις εταίροι του Πεκίνου έχουν διαμαρτυρηθεί για υπερβολικό κόστος, διαφθορά και αυτό που ο Μαλαισιανός πρωθυπουργός, Mahathir bin Mohamad, χαρακτήρισε «μια νέα εκδοχή αποικιοκρατίας». Οι αναλυτές επέκριναν το Πεκίνο για άσκηση [4] «διπλωματίας παγίδευσης με χρέος» -την χρήση της ΒΡΙ ως κάλυψης για την σύναψη αστρονομικών δανείων που θα αφήσουν τους εταίρους του υποχρεωμένους στα κινεζικά συμφέροντα. Αμερικανοί διπλωμάτες κατηγορούν το Πεκίνο για «αρπακτικό δανεισμό» και, τον περασμένο Οκτώβριο, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, αναφέρθηκε [5] στο BRI ως την κινεζική προσπάθεια να αγοράσει μια «αυτοκρατορία».

Υπάρχει ένα πρόβλημα με την τρέχουσα υστερία γύρω από την BRI: Κανείς, ακόμη και στο Πεκίνο, δεν ξέρει τι είναι πραγματικά η BRI. Στην ομιλία του το 2017, ο Xi περιέγραψε «το έργο του αιώνα» ως κάτι που περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα: Χρηματοδότηση, υποδομές, καινοτομία, εμπόριο, μεταφορές, βιωσιμότητα, και την διασύνδεση μεταξύ των ανθρώπων. Η κινεζική κυβέρνηση ουδέποτε προσέφερε έναν επίσημο ορισμό του τι συνιστά ένα έργο της BRI ούτε έχει εκδώσει έναν κατάλογο εγκεκριμένων συμμετεχόντων στην BRI. Ως αποτέλεσμα, οι κινεζικές ομάδες συμφερόντων όλων των αποχρώσεων -τοπικές κυβερνήσεις, κρατικές επιχειρήσεις, ιδιωτικές επιχειρήσεις, πανεπιστήμια, ακόμη και φιλανθρωπικές οργανώσεις και μη κυβερνητικές οργανώσεις- μπόρεσαν να ισχυριστούν ότι τα αγαπημένα σχέδιά τους είναι μέρος της BRI, ανεξαρτήτως εάν έχουν επίσημη κυβερνητική υποστήριξη. Η BRI μπορεί να είναι ο πιο συζητημένος και ελάχιστα καθορισμένος όρος αυτής της δεκαετίας.

Η Κίνα προσπαθεί επί του παρόντος να ανανεώσει και να επαναπροσδιορίσει [2] την BRI ανταποκρινόμενη στην παγκόσμια κριτική. Για να γίνει αυτό με επιτυχία, θα πρέπει να αποσαφηνίσει τον σκοπό, τις προτεραιότητες και το πεδίο εφαρμογής της πρωτοβουλίας. Θα πρέπει να ορίσει τα συγκεκριμένα έργα της BRI, επιτρέποντας μόνο εκείνα που πληρούν αρκετά υψηλά πρότυπα ποιότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας για να διεκδικήσουν την κάλυψη της πρωτοβουλίας. Με το να απαλείψει την σύγχυση γύρω από την BRI, η Κίνα μπορεί να αρχίσει να ανακτά την εμπιστοσύνη της διεθνούς κοινότητας, ενώ θα διαλύει τις εικασίες που κηλίδωσαν πρόσφατα την εικόνα του χαρακτηριστικού έργου του Xi.

ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΗΝ BRI

Η BRI ήταν πάντα αόριστα καθορισμένη. Ένα δοκίμιο [6] που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα China Daily το 2017 προσφέρει μια αίσθηση της επίσημης γλώσσας που περιέβαλλε συνήθως την πρωτοβουλία. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, αμφότεροι Κινέζοι σύμβουλοι πολιτικής που εδρεύουν στο Πανεπιστήμιο Tsinghua, η BRI αντιπροσωπεύει «την ενσωμάτωση των πνευματικών και υλικών ανθρώπινων ικανοτήτων για να κατανοήσουμε τον κόσμο, να αλλάξουμε τον κόσμο, και να διαμορφώσουμε βαθιά το πεπρωμένο της ανθρωπότητας». Το τι σημαίνουν αυτά με όρους πολιτικής αποτελεί, το λιγότερο, ένα αίνιγμα.

Η θεωρητική ασάφεια μεταφράζεται, επί του πεδίου, σε πρακτική σύγχυση. Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα από την έρευνά μου στην Sihanoukville, μια παραλιακή πόλη στην Καμπότζη που έχει γίνει σύμβολο της διαμάχης για την BRI. Τα τελευταία χρόνια, αυτή η πόλη των 150.000 κατοίκων έχει δει εισροή Κινέζων εργαζομένων, εργολάβων και τουριστών, για να μην αναφέρουμε έναν κατακλυσμό κινεζικών επενδύσεων -1,1 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο το 2018. Καζίνο και συγκροτήματα κατοικιών έχουν αναπτυχθεί παντού. Η υπάρχουσα υποδομή δύσκολα μπορεί να συμβαδίσει με τον ξέφρενο ρυθμό των κατασκευών: Οι δρόμοι της πόλης καλύπτονται με συσσωρευμένα απορρίμματα και πλημμυρίζουν με νερό από σωλήνες που διαρρηγνύονται. Παρόλο που μια μειοψηφία των κατοίκων της περιοχής επωφελείται εξαιρετικά από τη μίσθωση ακινήτων σε Κινέζους επενδυτές, πολλοί άλλοι έχουν περιθωριοποιηθεί από την άνοδο των τιμών. Το αποτέλεσμα ήταν η αύξηση των αντι-κινεζικών αισθημάτων. Για τους Καμποτζιανούς -καθώς και για τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης [7]- όλες αυτές οι διαταραχές εμπίπτουν υπό τον τίτλο της BRI.

Ωστόσο, παρ’ όλα τα κινεζικά χρήματα και τους επενδυτές στην Sihanoukville, μόνο λίγα έργα αποτελούν οριστικά τμήμα της BRI, όταν είναι κατανοητά υπό την στενή έννοια ως έργα που χρηματοδοτούνται από το κινεζικό κράτος για την προώθηση της διμερούς συνεργασίας ή ανάπτυξης. Ένα τέτοιο έργο είναι ο αυτοκινητόδρομος, τώρα υπό κατασκευή, που συνδέει την Sihanoukville με την πρωτεύουσα Πνομ Πενχ. Τα κρατικά υποστηριζόμενα κινεζικά δάνεια χρηματοδοτούν τον δρόμο, με πρόβλεψη στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια, και μια κρατική κινεζική εταιρεία [8] τον κατασκευάζει. Το Xinhua, το επίσημο κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων, έχει ανακηρύξει την οδό ταχείας κυκλοφορίας «ένα έργο-κλειδί υπό την συνεργασία της BRI».

Ωστόσο, άλλα σχέδια είναι πιο αμφιλεγόμενα, όπως η Ειδική Οικονομική Ζώνη Sihanoukville (SSEZ), ένα βιομηχανικό πάρκο που απασχολεί περίπου 20.000 εργαζόμενους. Στην ιστοσελίδα του [9], το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου περιγράφει την SSEZ ως «σημαντικό έργο συνεργασίας μεταξύ Καμπότζης και Κίνας» αλλά, σε αντίθεση με την οδό ταχείας κυκλοφορίας, είναι μια κοινοπραξία μεταξύ ιδιωτικών καμποτζιανών και κινεζικών εταιρειών.

24052019-2.jpg

Μια κατασκευασμένη από Κινέζους σιδηροδρομική γραμμή στο Ναϊρόμπι, στην Κένυα, τον Μάιο του 2017. THOMAS MUKOYA / REUTERS
---------------------------------------------------------

Ακόμη λιγότερο άμεσα συνδεδεμένα με την BRI είναι τα κινεζικά καζίνο και τα συγκροτήματα κατοικιών που γεμίζουν τώρα την Sihanoukville. Πρόκειται κυρίως για ιδιωτικές επενδύσεις που επιδιώκουν γρήγορο κέρδος και κερδοσκοπικά οφέλη, παρά σχέδια για την προώθηση της ανάπτυξης ή την βελτίωση των δεσμών μεταξύ Πεκίνου και Πνομ Πενχ. Και δεν προέρχονται όλες οι επενδύσεις από την ηπειρωτική χώρα: Ορισμένοι επενδυτές στην Sihanoukville προέρχονται από το Χονγκ Κονγκ, το Μακάο και τη Μαλαισία. Αλλά οι κάτοικοι της περιοχής συχνά δεν κάνουν διάκριση μεταξύ κρατικών και ιδιωτικών επενδύσεων ή μεταξύ εθνοτικά Κινέζων επενδυτών από διαφορετικές χώρες -στα μάτια τους, αν είναι κινεζικό, είναι BRI.

Η ασάφεια σχετικά με το τι θεωρείται και τι δεν θεωρείται ως έργο της BRI ξεπερνά τις μεμονωμένες περιπτώσεις, όπως της Sihanoukville˙ επηρεάζει επίσης τις βάσεις δεδομένων που χρησιμοποιούν οι ξένοι αναλυτές για να παρακολουθούν την BRI. Το σύνολο δεδομένων που κατασκευάστηκε από το Κέντρο για την Παγκόσμια Ανάπτυξη (Center for Global Development), για παράδειγμα, βασίζεται στις δημοσιεύσεις των κινεζικών μέσων ενημέρωσης για τον εντοπισμό των έργων της BRI, αφήνοντας εκτός μικρότερα έργα που δεν προβάλλονται από τα μέσα ενημέρωσης. Η Βάση Δεδομένων για τα Δάνεια Κίνας-Αφρικής (China-Africa Loan Database) μετρά τα κινεζικά δάνεια προς την Αφρική, εξαιρουμένων των επενδύσεων και των έργων που χρηματοδοτούνται από ιδιωτικούς φορείς. Η Βάση Δεδομένων Επαναδιασύνδεσης της Ασίας (Reconnecting Asia Database) καλύπτει σημαντικά έργα υποδομής στην Ασία, αλλά παραλείπει βιομηχανικά πάρκα όπως η SSEZ. Το ευρύ φάσμα των ορισμών που υιοθετήθηκαν από τους αναλυτές της BRI οδήγησε τον πολιτικό επιστήμονα Nick Bisley [10] να υποστηρίξει ότι «το κινεζικό εκτεταμένο πρόγραμμα υποδομών έχει καταλήξει [να είναι] μια δοκιμασία συμπεριφορών που μας λέει περισσότερα για τον αναλυτή από ό, τι για την BRI».

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑΣ

Η σύγχυση γύρω από την ΒΡΙ αψηφά το στερεότυπο της ηγεσίας της Κίνας ως στρατηγικής και συνεκτικής. Επειδή η Κίνα είναι μια απολυταρχία, πολλοί υποθέτουν ότι οι ηγέτες της διατυπώνουν μακρόπνοες υψηλές στρατηγικές, τις οποίες οι υφιστάμενοι εργάζονται για να εκτελούν πιστά. Η πραγματικότητα είναι συνήθως το αντίθετο. Οι εθνικές ατζέντες διατυπώνονται στην κορυφή και διακηρύσσονται από τους ηγέτες, χρησιμοποιώντας συχνά παροιμίες και αναλογίες (θυμηθείτε το χαρακτηριστικό σλόγκαν του Υπέρτατου Ηγέτη, Deng Xiaoping, «Διασχίζοντας τον ποταμό με το να αγγίζουμε τις πέτρες»). Ωστόσο, η εφαρμογή αφήνεται σε μια σωρεία επιτροπών, υπουργείων και τοπικών κυβερνήσεων, που έχουν ως καθήκον να μεταφράσουν το μεγάλο όραμα σε συγκεκριμένες πολιτικές και σχέδια. Αυτή η ρύθμιση διευκολύνει τις ομάδες εγχώριων συμφερόντων να χρησιμοποιούν μια εθνική πολιτική ως κάλυψη για να επιδιώξουν την δική τους ατζέντα, για παράδειγμα με την δημιουργία έργων της BRI για την εξασφάλιση συμβάσεων προμηθειών και φθηνών δανείων.

Δεδομένου ότι η BRI είναι μόλις έξι ετών, η διατύπωσή της φυσικά έχει επεκτάσεις στις παραδόσεις της εσωτερικής πολιτικής. Μια από αυτές τις παραδόσεις είναι η «εκστρατεία πολιτικής» [11]. Ενώ οι τεχνοκρατικές δημοκρατίες ψηφίζουν νόμους και στην συνέχεια τους εφαρμόζουν με έναν συνήθη τρόπο, η Κίνα τείνει να κάνει πολιτικές με ένα στυλ «εκστρατείας», όπου ο ανώτατος διοικητής κινητοποιεί γραφειοκράτες, επιχειρηματίες, ακόμη και απλούς πολίτες, σε ένα ενιαίο όραμα. Αυτές οι εκστρατείες έχουν το πλεονέκτημα ότι εμπνέουν μαζική συμμετοχή και επιτυγχάνουν γρήγορα αποτελέσματα, αλλά η κλίμακα και η ταχύτητα της δράσης που εμπνέουν, σε συνδυασμό με την έλλειψη συντονισμού, παράγουν συνήθως μια σειρά από σοβαρά λάθη. Όταν τα προβλήματα γίνονται τόσο πολύ σοβαρά για να αγνοηθούν, η ηγεσία αναγκάζεται να προσαρμοστεί. Η BRI εμφανίζει το χαρακτηριστικό μοτίβο μιας τέτοιας εκστρατείας: Θέση του οράματος, μαζική κινητοποίηση, και επακόλουθη επαναρρύθμιση.

Μια άλλη παράδοση της εγχώριας πολιτικής, όπως δείχνει η δική μου έρευνα [12], είναι η σκόπιμη ασάφεια. Οι Κινέζοι ηγέτες συχνά μιλούν -και διατυπώνουν οδηγίες- με ασαφείς ή ακόμη και αινιγματικούς όρους. Για παράδειγμα, το κεντρικό έγγραφο καθοδήγησης [13] για την BRI από το 2015 έως το 2017 ήταν μόνο επτά σελίδες και σκιαγραφούσε ευρείες αρχές όπως «πηγαίνετε όπου υπάρχει ζήτηση» και «μοιραστείτε τις ευθύνες και την πρόοδο μαζί», αντί να παράσχει ένα λεπτομερές σχέδιο. Η ασάφεια αφήνει τις πολιτικές ανοιχτές σε ερμηνεία, επιτρέποντάς τους να προσαρμόζονται σε διαφορετικές συνθήκες και να τελειοποιούνται σταδιακά, καθώς οι ηγέτες επεξεργάζονται τα σχέδιά τους. Αλλά όταν αυτή η σκόπιμη ασάφεια μεταφέρεται στην διαμόρφωση μιας σαρωτικής παγκόσμιας πολιτικής όπως η BRI, δημιουργεί παρεξηγήσεις στο εξωτερικό που βρίσκονται πέρα από τις προβλέψεις ή τον έλεγχο του Πεκίνου.

Οι χώρες που συμμετέχουν στην BRI, για παράδειγμα, δεν γνωρίζουν αν η πρωτοβουλία αφορά κυρίως την κατασκευή υποδομών, την προώθηση του εμπορίου, την επέκταση των κινεζικών δανείων, την θέσπιση νέων προτύπων ή την μετάδοση της κινεζικής ήπιας ισχύος. Δεν μπορούν να επιβάλουν την λογοδοσία επειδή δεν μπορούν να αξιολογήσουν τα έργα της BRI σύμφωνα με τους υποτιθέμενους στόχους τους. Πράγματι, δεν γνωρίζουν καν με βεβαιότητα ποια έργα εμπίπτουν στην BRI. Αυτή η ασάφεια παρέχει γόνιμο έδαφος για υποψίες και εικασίες, όπως είναι οι ισχυρισμοί ότι η Κίνα σκοπίμως θέλει να αποτύχουν τα έργα της BRI προκειμένου να κατάσχει στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία από τους οφειλέτες.

Η αποτυχία του Πεκίνου να διαχειριστεί το σήμα της BRI ενθάρρυνε επίσης οπορτουνιστές στην Κίνα να επωφεληθούν από την πρωτοβουλία για αυτοπροβολή και πλουτισμό, με παγκόσμιες συνέπειες. Τον Ιούνιο του 2017, η επιτροπή του κόμματος για την BRI συναντήθηκε για να συζητήσει ακριβώς αυτό το πρόβλημα [14]: «Η κατάχρηση της BRI για προσπορισμό κερδών». Έδωσε έναν κατάλογο παραδειγμάτων: Ορισμένες εταιρείες οικειοποιήθηκαν το όνομα της BRI για να διαφημίσουν χρηματοπιστωτικά προϊόντα και επενδυτικά κεφάλαια˙ άλλες οργάνωσαν συνέδρια αποκαλούμενα ως BRI για να αντλήσουν κεφάλαια και να χρεώσουν υπερβολικά τέλη˙ και κάποιες λίγες, μέχρι που δημιούργησαν ψεύτικες ιστοσελίδες που μιμούνταν την επίσημη ιστοσελίδα της BRI για να διατυμπανίσουν επιχειρήσεις. Αυτές οι καταχρήσεις, είπε η επιτροπή, έχουν βλάψει το εμπορικό σήμα της πρωτοβουλίας στο εξωτερικό.

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΕΜΠΡΟΣ

Αντιμετωπίζοντας μια παγκόσμια κατακραυγή κατά της BRI, το Πεκίνο τώρα αλλάζει ταχύτητα από μια θολά καθορισμένη «BRI 1.0» σε μια τελειοποιημένη «BRI 2.0». Σε ένα συμπόσιο του 2018 που σημάδεψε το πέμπτο έτος της BRI, ο Xi περιέγραψε [15] αυτή τη μετάβαση, χρησιμοποιώντας μια αναλογία από την κινεζική ζωγραφική, ως μια εναλλαγή από την xieyi, την ελεύθερη ζωγραφική περιγραφόμενη με γενικές πινελιές, στην gongbi, την προσεκτική καταγραφή λεπτομερειών. Κατά την διάρκεια της ομιλίας του τον Απρίλιο στο δεύτερο φόρουμ της BRI, ο Xi χρησιμοποίησε αποκαλυπτικά δύο νέες λέξεις-κλειδιά που απουσίαζαν από την ομιλία του στο φόρουμ του 2017: «Προτεραιότητες» και «εκτέλεση». Απέφυγε την φράση «το έργο του αιώνα».

Αν όμως η Κίνα προχωρήσει σοβαρά στην βελτίωση της BRI, θα χρειαστεί να προχωρήσει πέρα από μια αλλαγή στην ρητορική και να κάνει τουλάχιστον τρία συγκεκριμένα βήματα. Το πρώτο, ήδη υπονοούμενο στην ομιλία του Xi, είναι να επιλέξει τις προτεραιότητές της. Η BRI δεν μπορεί να είναι τα πάντα. Το Πεκίνο πρέπει να περιορίσει τους στόχους του και να επικεντρωθεί στην επίτευξή τους. Τρεις προτεραιότητες διακρίθηκαν στο φόρουμ του 2019: Ανοικτές διαβουλεύσεις, καθαρή [εταιρική] διακυβέρνηση, και πράσινα (φιλικά προς το περιβάλλον) έργα.

24052019-3.jpg

Ο Σι και η σύζυγός του χαιρετούν τον Ρώσο πρόεδρο, Βλαντιμίρ Πούτιν, στο Φόρουμ Belt and Road στο Πεκίνο, τον Απρίλιο του 2019. JASON LEE/REUTERS
-------------------------------------------------------

Μαζί με το στένεμα των προτεραιοτήτων του, το Πεκίνο πρέπει να λάβει μέτρα για να διευκρινίσει το πεδίο εφαρμογής της BRI. Πρέπει να θεσπίσει πρότυπα ποιότητας, διαφάνειας, και λογοδοσίας, και να εκδώσει επίσημο κατάλογο σχεδίων της BRI που πληρούν αυτά τα πρότυπα. Οι Κινέζοι πολιτικοί ενδέχεται να σχεδιάζουν ήδη αυτή την κίνηση: Τον Απρίλιο, το Bloomberg ανέφερε [16] ότι το Πεκίνο σχεδίαζε κανόνες για το ποια έργα θα έπρεπε να θεωρούνται μέρος της BRI και «εργάζονταν σε έναν κατάλογο νομιμοποιημένων έργων Belt and Road Initiative, αναγνωρισμένων επίσημα από την κινεζική κυβέρνηση».

Τέλος, η Κίνα πρέπει να επιδιώξει την βελτίωση της ποιότητας της BRI, με το να συνεργάζεται με άλλες χώρες για την ανάπτυξη πιλοτικών σχεδίων [17]. Η Sihanoukville, για παράδειγμα, θα μπορούσε να επωφεληθεί από έναν σχετικά χαμηλού κόστους πιλότο για να διορθώσει τους χαλασμένους δρόμους, ο οποίος θα επικεντρωθεί στην διαβούλευση με τις τοπικές κοινότητες. Αυτοί οι πιλότοι θα δοκιμάσουν τις πολιτικές σε μικρή κλίμακα, δημιουργώντας μαθήματα τα οποία στην συνέχεια μπορούν να κλιμακωθούν σε μεγαλύτερα έργα. Η Κίνα της εποχής της μεταρρύθμισης είχε χρησιμοποιήσει επί μακρόν πιλότους για να πειραματιστεί με εσωτερικές πολιτικές, όπως έκανε και το 1980 με την δημιουργία μιας ειδικής οικονομικής ζώνης στην Shenzhen. Στο πλαίσιο της BRI, ένας τέτοιος πειραματισμός μικρής κλίμακας θα επιτρέψει στο Πεκίνο να ανακαλύψει τι λειτουργεί, πριν ρίξει χρηματικό και διπλωματικό κεφάλαιο σε πιο φιλόδοξα σχέδια. Στην πραγματικότητα, η αρχή της χρήσης πιλότων σε «μια κλιμάκωση από το μικρότερο στο μεγαλύτερο» είχε ήδη επισημανθεί στο κατευθυντήριο έγγραφο του Πεκίνου για το 2015-17 σχετικά με την BRI, αλλά δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί.

Οι Κινέζοι ηγέτες που επικαλούνται την ιστορία ως έναν οδηγό, δεν χρειάζεται να πάνε τόσο μακριά όσο η εποχή του Δρόμου του Μεταξιού. Θα πρέπει, αντίθετα, να εξετάσουν το πιο πρόσφατο παρελθόν. Η Κίνα αναδύθηκε από μια φτωχή κομμουνιστική χώρα σε μια καπιταλιστική υπερδύναμη με την ισχύ του ρεαλισμού και την προσαρμοστικότητά της -τις δύο ιδιότητες που θα έπρεπε να καθοδηγούν την BRI 2.0.

Copyright © 2019 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2019-05-22/demystifying-be...

Σύνδεσμοι:
[1] https://www.amazon.com/Escaped-Poverty-Cornell-Studies-Political/dp/1501...
[2] https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2019-01-29/reports-belt-an...
[3] https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2018-02-16/backlash-belt-a...
[4] https://www.project-syndicate.org/commentary/china-one-belt-one-road-loa...
[5] https://www.washingtonexaminer.com/policy/defense-national-security/mike...
[6] http://china.chinadaily.com.cn/2017-05/16/content_29371140.htm
[7] https://www.theguardian.com/cities/2018/jul/31/no-cambodia-left-chinese-...
[8] https://www.khmertimeskh.com/50568038/sihanoukville-expressway-nears-con...
[9] http://mofcom.wuxi.gov.cn/doc/2018/07/09/1662692.shtml
[10] https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/seeing-what-you-want-belt-...
[11] https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-09-27/china-s-belt-and-r...
[12] https://www.foreignaffairs.com/reviews/capsule-review/2017-12-15/how-chi...
[13] https://www.yidaiyilu.gov.cn/wcm.files/upload/CMSydylgw/201702/201702150...
[14] https://www.yidaiyilu.gov.cn/xwzx/gnxw/17599.htm
[15] http://www.xinhuanet.com/politics/xxjxs/2018-08/28/c_1123341344.htm
[16] https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-03/china-moves-to-define...
[17] https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/article/3007244/whats-next-...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition