Γίνετε τολμηροί με την Σαουδική Αραβία
Ο Μπάιντεν θα πρέπει να εξετάσει μια πιο θεμελιώδη επανασύλληψη της διμερούς σχέσης. Αυτό που χρειάζονται αμφότερες οι χώρες είναι ένα νέο σύμφωνο που θα εστιάζει στην αντιμετώπιση μιας μεγάλης στρατηγικής απειλής που αντιμετωπίζουν και οι δύο: το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.
Ο STEVEN A. COOK είναι ανώτερος συνεργάτης στην έδρα Σπουδών Μέσης Ανατολής και Αφρικής «Eni Enrico Mattei» στο Council On Foreign Relations.
Ο MARTIN INDYK είναι διακεκριμένος συνεργάτης στο Council on Foreign Relations στη Νέα Υόρκη.
Τι κάνετε με έναν πλούσιο από το πετρέλαιο Άραβα ηγέτη, με τον οποίον δεν μπορείτε να ζήσετε, αλλά δεν μπορείτε να ζήσετε και χωρίς αυτόν; Αυτό είναι το δίλημμα που αντιμετωπίζει ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν με τον πρίγκιπα - διάδοχο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν της Σαουδικής Αραβίας. Από την αρχή της διακυβέρνησής του, ο Μπάιντεν κρατούσε τον MBS (όπως είναι κοινώς γνωστός) σε απόσταση, αρνούμενος να ασχοληθεί μαζί του, λόγω της βίαιης απάντησής του στην πολιτική διαφωνία στο εσωτερικό (φυλακίζοντας γυναίκες διαδηλωτές και αποκεφαλίζοντας 81 αντιφρονούντες) και στο εξωτερικό (διατάζοντας την δολοφονία και τον διαμελισμό του Σαουδάραβα δημοσιογράφου Τζαμάλ Κασόγκι το 2018), καθώς και της απόφασής του να παρέμβει στον συνεχιζόμενο εμφύλιο πόλεμο στην Υεμένη, επιδεινώνοντας κατά πολύ μια ήδη κακή ανθρωπιστική κατάσταση. Αποφασισμένος να επανεισάγει τις αξίες στην εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ και να ενισχύσει τους δημοκρατικούς ηγέτες αντί για τους αυταρχικούς, ο Μπάιντεν δήλωσε ως υποψήφιος για την προεδρία ότι θα αντιμετώπιζε την Σαουδική Αραβία ως «παρία». Αλλά τώρα, οι τιμές του φυσικού αερίου ανεβαίνουν, τροφοδοτώντας τον πληθωρισμό. Αυτό παρασύρει τους δημοσκοπικούς αριθμούς του Μπάιντεν και απειλεί να φέρει σε πολύ μειονεκτική θέση τους Δημοκρατικούς υποψηφίους στις ενδιάμεσες εκλογές. Το κλειδί για την αναστροφή αυτής της δυναμικής φαίνεται να βρίσκεται στα χέρια του MBS, καθώς η χώρα του είναι η μόνη παραγωγός πετρελαίου με επαρκή πλεονάζουσα ικανότητα για να ηρεμήσει τις αγορές πετρελαίου.
Ο Σαουδάραβας πρίγκιπας - διάδοχος Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν στο Ριάντ, τον Μάρτιο του 2022. Reuters
----------------------------------------------------------
Με αυτό κατά νου, ο Μπάιντεν θα ταξιδέψει στην Σαουδική Αραβία τον Ιούλιο. Το ταξίδι αιτιολογείται από τους υποστηρικτές του ως μια κλασική realpolitik διαπραγμάτευση. Τα οφέλη της συμφιλίωσης είναι αυτονόητα. Για τον Μπάιντεν, περισσότερο πετρέλαιο στην παγκόσμια αγορά θα σήμαινε ανακούφιση στην αντλία της βενζίνης για τους Αμερικανούς. Εγκαταλείποντας τις αντιρρήσεις για τον τρόπο με τον οποίο κυβερνά ο MBS, η κυβέρνηση Μπάιντεν θα μείωνε την επιθυμία της σαουδαραβικής κυβέρνησης να επεκτείνει τους δεσμούς της με την Κίνα και την Ρωσία, εις βάρος των Ηνωμένων Πολιτειών – [κάτι που είναι] σημαντικό σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού των μεγάλων δυνάμεων. Σε αντάλλαγμα, ο πρίγκιπας - διάδοχος δεν θα χρειαζόταν πλέον να απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με την δολοφονία του Κασόγκι και τη μεταχείρισή του προς τους επικριτές του καθεστώτος του. Ο παρίας θα μεταμορφωνόταν σε εταίρο.
Ο Μπάιντεν νιώθει σαφώς άβολα με αυτή την προσέγγιση. Σύμφωνα με το [περιοδικό] Politico, αρχικά αντιτάχθηκε στη συνάντηση με τον MBS, λέγοντας στους βοηθούς του ότι η προεδρία «θα έπρεπε να στηρίζει κάτι». Ο Μπάιντεν φαίνεται ότι έχει αλλάξει γνώμη. Αλλά η τρέχουσα στρατηγική του δεν επιλύει καμία από τις θεμελιώδεις διαφωνίες με την Σαουδική Αραβία˙ απλά αυτές θα κρύβονταν κάτω από το χαλί. Μολονότι οι τιμές του πετρελαίου μπορεί να μετριαστούν, είναι απίθανο να μετριαστούν τόσο γρήγορα ώστε να βοηθήσουν τους Αμερικανούς αυτό το καλοκαίρι ή τους Δημοκρατικούς υποψηφίους τον Νοέμβριο. Εν τω μεταξύ, οι επικρίσεις στο Κογκρέσο πιθανώς θα αυξηθούν, ιδιαίτερα (αλλά όχι αποκλειστικά) από την προοδευτική πτέρυγα του Δημοκρατικού Κόμματος, στην οποία η εγκατάλειψη μιας βασισμένης σε αξίες πολιτικής έναντι του Σαουδάραβα πρίγκιπα - διαδόχου θα προκαλέσει οργή. Οι πωλήσεις όπλων, που είναι ήδη μπλοκαρισμένες από το Κογκρέσο πιθανότατα θα παρέμεναν έτσι. Η σύγκρουση στην Υεμένη θα συνέχιζε να ενοχλεί.
Από την πλευρά του, ο MBS ίσως απολάμβανε την απελευθέρωση από το καθαρτήριο, αλλά παρόλο που μια προεδρική χειραψία ίσως έσωζε την πληγωμένη υπερηφάνειά του, δεν θα τον καθησύχαζε για την αμερικανική αξιοπιστία. Με τον καιρό, επομένως, με τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία να υποχωρούν, η υποβόσκουσα λογική μιας σχετικά περιορισμένης συμφιλίωσης αναπόφευκτα θα εξασθενούσε, καθιστώντας πιο δύσκολη την διατήρησή της. Αντ’ αυτής, ο Μπάιντεν θα πρέπει να εξετάσει μια πιο θεμελιώδη επανασύλληψη της διμερούς σχέσης. Αυτό που χρειάζονται αμφότερες οι χώρες είναι ένα νέο σύμφωνο που θα εστιάζει στην αντιμετώπιση μιας μεγάλης στρατηγικής απειλής που αντιμετωπίζουν και οι δύο: το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.
ΕΝΑΣ ΚΟΙΝΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ
Οι τιμές του φυσικού αερίου ίσως είναι ο βραχυπρόθεσμος κινητήριος παράγοντας για το ταξίδι του Μπάιντεν στην Σαουδική Αραβία, αλλά στον πυρήνα οποιασδήποτε προσέγγισης θα πρέπει να βρίσκεται η κοινή ανάγκη αντιμετώπισης του Ιράν. Για τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ιράν παραμένει η πρωταρχική πηγή αστάθειας στη Μέση Ανατολή. Ως εκ τούτου, η Ουάσιγκτον χρειάζεται αξιόπιστους και ικανούς περιφερειακούς εταίρους για να εξισορροπήσει και να αντιμετωπίσει τις ηγεμονικές και σεκταριστικές φιλοδοξίες της Τεχεράνης. Η Σαουδική Αραβία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο από αυτή την άποψη, όχι λόγω του στρατιωτικού της βάρους, το οποίο είναι ασήμαντο για την ισορροπία δυνάμεων στη Μέση Ανατολή, αλλά μάλλον λόγω της τρομερής επιρροής της στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και του ηγετικού της ρόλου στoν αραβικό και στον μουσουλμανικό κόσμο.
Για την Σαουδική Αραβία, το Ιράν αντιπροσωπεύει ομοίως την πρωταρχική απειλή για τα συμφέροντά της, ιδιαίτερα την υπεράσπιση της πατρίδας της, την προστασία των πετρελαϊκών συμφερόντων της και την εσωτερική σταθερότητα των φίλων της στην περιοχή. Οι Σαουδάραβες ανησυχούν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες προτιμούν να δεχτούν παρά να αντιμετωπίσουν τις περιφερειακές φιλοδοξίες του Ιράν. Καθώς το Ιράν πλησιάζει το κατώφλι των πυρηνικών όπλων, οι Σαουδάραβες έχουν εστιάσει στο πώς οι πυρηνικές ικανότητες θα μπορούσαν να παράσχουν προστασία στο Ιράν για [να προκαλέσει] ακόμη μεγαλύτερες περιφερειακές αναταραχές.
Αυτό εξηγεί γιατί ο MBS έχει προτείνει στους αξιωματούχους της κυβέρνησης Μπάιντεν την ιδέα για μια εγγύηση ασφαλείας, παρόμοια με τις υποχρεώσεις συλλογικής άμυνας του ΝΑΤΟ, στην οποία μια επίθεση στην Σαουδική Αραβία θα αντιμετωπιζόταν ως επίθεση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Παρά τον θυμό του για την αντιμετώπιση του Μπάιντεν απέναντί του, ο MBS προσβλέπει στις Ηνωμένες Πολιτείες για να παράσχουν ένα πιο αξιόπιστο αποτρεπτικό μέσο ενάντια στις πυρηνικές και περιφερειακές φιλοδοξίες του Ιράν και πιο αποτελεσματικά μέσα για να αμυνθεί η Σαουδική Αραβία έναντι των επιθέσεων με πυραύλους και drones από τους πληρεξούσιους του Ιράν. Αυτό ανοίγει την πόρτα σε μια πιο θεμελιώδη επαναθεώρηση της σχέσης ΗΠΑ-
Τα ακριβή περιεχόμενα μιας νέας συμφωνίας μεταξύ των δύο χωρών θα απαιτούσαν λεπτομερή διαπραγμάτευση, αλλά τα βασικά στοιχεία μπορούν να σκιαγραφηθούν. Δεδομένης της δυσπιστίας που υπάρχει τώρα στην σχέση και της δυσκολίας ορισμένων από τα βήματα, θα είναι απαραίτητο να υιοθετηθεί μια σταδιακή προσέγγιση, αλλά ο Μπάιντεν θα πρέπει να προσπαθήσει να δημιουργήσει έναν οδικό χάρτη στις συνομιλίες του στο Ριάντ τον Ιούλιο.
ΜΙΑ ΠΙΟ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Λόγω της μικρής υπόληψης της Σαουδικής Αραβίας στο Κογκρέσο και στον αμερικανικό λαό, μια δέσμευση στην Σαουδική Αραβία που θα μοιάζει με αυτή του ΝΑΤΟ είναι απλώς ανέφικτη, ακόμη κι αν ήταν επιθυμητή. Αλλά στην επερχόμενη επίσκεψή του στην Σαουδική Αραβία, ο Μπάιντεν θα μπορούσε να επαναλάβει δημοσίως την δέσμευσή του να αποτρέψει το Ιράν από την απόκτηση πυρηνικών όπλων και να προσθέσει μια γενικότερη υπόσχεση, που διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1980 από τον πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ, ότι θα αποτρέψει οποιαδήποτε προσπάθεια μιας εχθρικής δύναμης να αποκτήσει τον έλεγχο της περιοχής του [Περσικού] Κόλπου.
Στην συνέχεια, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να εισέλθουν σε μια στρατηγική συμφωνία-πλαίσιο με την Σαουδική Αραβία, όπως έχουν κάνει, για παράδειγμα, με την Σιγκαπούρη. Εκείνη η συμφωνία παρέχει την δέσμευση των ΗΠΑ να ενισχύσουν την διμερή συνεργασία στην άμυνα και στην ασφάλεια, για την αντιμετώπιση κοινών απειλών και την προώθηση της περιφερειακής ειρήνης και σταθερότητας. Ενώ αυτός ο συνδυασμός δεν παρέχει εγγύηση ασφαλείας, θα δέσμευε τις Ηνωμένες Πολιτείες να διατηρήσουν μια ευνοϊκή ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή και να παράσχει τα απαραίτητα μέσα για να αμυνθεί η Σαουδική Αραβία μέσω μιας πολύ στενότερης αμυντικής συνεργασίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ετούτες οι λεκτικές δεσμεύσεις θα μπορούσαν να υποστηριχθούν με την δημιουργία επίσημων μηχανισμών διαβούλευσης, κοινών στρατιωτικών ασκήσεων, εναρμονισμένων αμυνών και άλλων εκδηλώσεων σκληρής ισχύος της αμερικανικής δέσμευσης για την ασφάλεια της Σαουδικής Αραβίας. Με την πάροδο του χρόνου, εάν ένας υψηλότερος βαθμός αμοιβαιότητας δικαιολογείτο από την συμπεριφορά της Σαουδικής Αραβίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να δανειστούν από τον Νόμο για τις Σχέσεις με την Ταϊβάν (Taiwan Relations Act) και να δεσμευτούν ότι θα αντιμετωπίσουν μια επίθεση στην Σαουδική Αραβία ως απειλή για την ειρήνη και την ασφάλεια του [Περσικού] Κόλπου και «ως σοβαρή ανησυχία για τις Ηνωμένες Πολιτείες». Ομοίως, ο Μπάιντεν θα μπορούσε να δεσμευτεί να διαθέσει τα απαραίτητα όπλα για να δώσει την δυνατότητα στην Σαουδική Αραβία να «διατηρήσει επαρκείς ικανότητες αυτοάμυνας». Αυτό, φυσικά, θα απαιτούσε την συναίνεση του Κογκρέσου, η οποία θα ήταν διαθέσιμη μόνο εάν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορούσε να υποδείξει τις ενέργειες της Σαουδικής Αραβίας που θα το αιτιολογούσαν.
Εάν οι τρέχουσες διαπραγματεύσεις για την πυρηνική συμφωνία του Ιράν καταρρεύσουν και το Ιράν συνεχίσει να προωθεί το πρόγραμμα πυρηνικών όπλων του, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα έπρεπε επίσης να εξετάσουν την προσφορά μιας πυρηνικής ομπρέλας στην Σαουδική Αραβία, με αντάλλαγμα την δέσμευση της Σαουδικής Αραβίας να αποκηρύξει οποιαδήποτε απόκτηση ανεξάρτητης πυρηνικής ικανότητας, συμπεριλαμβανομένου του εμπλουτισμού ουρανίου. Η παροχή στην Σαουδική Αραβία κάποιας μορφής πυρηνικής ομπρέλας θα αντιπροσώπευε μια ευρεία δέσμευση των Ηνωμένων Πολιτειών να απαντήσουν σε πιθανή πυρηνική επίθεση στο βασίλειο. Αλλά οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ήδη δεσμευτεί να εμποδίσουν το Ιράν να αποκτήσει πυρηνικά όπλα. Όσο περισσότερο αυτή η δέσμευση φαίνεται αμφίβολη, τόσο πιο απαραίτητη θα γίνει η προσφορά αποτροπής. Η εναλλακτική θα μπορούσε κάλλιστα να είναι μια Σαουδική Αραβία που επιδιώκει τα δικά της πυρηνικά όπλα, συμβάλλοντας στην τροφοδότηση μιας κούρσας πυρηνικών εξοπλισμών στη Μέση Ανατολή.
ΣΑΟΥΔΑΡΑΒΙΚΗ AMOIBAIOTHTA
Σε μια εποχή που ο Μπάιντεν διεξάγει έναν πόλεμο πληρεξουσίων με την Ρωσία, αντιμετωπίζει την Κίνα στην Ασία και αγωνίζεται με τους Αμερικανούς που έχουν κουραστεί από τους πολέμους στη Μέση Ανατολή, μια νέα δέσμευση ασφαλείας σε έναν κυβερνήτη του [Περσικού] Κόλπου που είναι βαθιά αντιδημοφιλής στο Καπιτώλιο, θα ήταν δύσκολη. Για να αξίζει τον κόπο για τον Μπάιντεν και για να βελτιώσει τις πιθανότητές του να το προωθήσει στο Κογκρέσο και στο αμερικανικό κοινό, ο MBS θα πρέπει να δεσμευθεί σε πολλά αμοιβαία βήματα που θα αποδεικνύουν την προθυμία του να είναι αξιόπιστος εταίρος.
Πρώτον, η Σαουδική Αραβία θα πρέπει να αναλάβει μια πιο επίσημη δέσμευση αορίστου χρόνου να χρησιμοποιήσει την πλεονάζουσα παραγωγή πετρελαίου της για να σταθεροποιήσει τις τιμές του πετρελαίου σε λογικά επίπεδα, τερματίζοντας την συμφωνία με την Ρωσία για την ποσόστωση της παραγωγής, η οποία περιορίζει την ποσότητα πετρελαίου που μπορεί να παράσχει η Σαουδική Αραβία στην αγορά , και παρέχοντας στην Ευρώπη μια εναλλακτική στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Τέτοιες ενέργειες θα αντιπροσώπευαν μια στρατηγική συμβολή στην αποτελεσματικότητα των κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας, βελτιώνοντας την υπόληψη του MBS στην Ουάσιγκτον.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει επίσης να έρθουν σε συμφωνία με την Σαουδική Αραβία σχετικά με τον τερματισμό του πολέμου της στην Υεμένη. Στις αρχές Απριλίου, ο MBS συμφώνησε σε μια δίμηνη εκεχειρία με τους Χούθι, η οποία μόλις παρατάθηκε. Επίσης, επέβλεψε την ίδρυση ενός προεδρικού συμβουλίου που είναι επιφορτισμένο με την επιδίωξη του τερματισμού κατόπιν διαπραγματεύσεων της σύγκρουσης στην Υεμένη. Δυστυχώς, οι Χούθι έχουν ελάχιστα κίνητρα για να συνεργαστούν σε μια τέτοια διαδικασία, ενώ εξακολουθούν να πιστεύουν ότι μπορούν να αποκτήσουν κέρδη στο πεδίο της μάχης. Η συνέχιση της σαουδαραβικής εκστρατείας βομβαρδισμών, ως απάντηση στην ανανεωμένη στρατιωτική δράση των Χούθι θα επιδεινώσει την συνεχιζόμενη ανθρωπιστική κρίση, θα πυροδοτήσει την οργή στο Κογκρέσο των ΗΠΑ και δεν θα κάνει τίποτα για να τερματίσει τον πόλεμο. Τίποτα από αυτά δεν εξυπηρετεί τα σαουδαραβικά συμφέροντα, επομένως ο MBS πρέπει να ξεκινήσει τον σχεδιασμό —με την συνεργασία των ΗΠΑ —για μια μονομερή σαουδαραβική αποχώρηση από την Υεμένη.
Αυτή η προσέγγιση θα ρίξει την ευθύνη για την συνέχιση του πολέμου στους Χούθι και θα συμβάλει στην διάσωση της φήμης της Σαουδικής Αραβίας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Θα παρείχε επίσης την αιτιολογία στην Σαουδική Αραβία να ενεργήσει [ευρισκόμενη] σε αυτοάμυνα εάν οι Χούθι συνεχίσουν τις επιθέσεις στο σαουδαραβικό έδαφος. Αποσυρόμενοι μονομερώς, οι Σαουδάραβες θα απέφευγαν να εξαρτώνται από το Ιράν για να φέρουν τους Χούθι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και ως εκ τούτου να το εμποδίσουν να αποσπάσει τίμημα για αυτό. Η προθυμία της Σαουδικής Αραβίας να τερματίσει τον πόλεμο με αυτόν τον τρόπο θα παρείχε περαιτέρω λόγους στην κυβέρνηση Μπάιντεν να δεσμευτεί για την άμυνα της Σαουδικής Αραβίας, ιδίως παρέχοντάς της τα όπλα και την τεχνολογία για να αντιμετωπίσει τις επιθέσεις των Χούθι.
Σε αντάλλαγμα για μια δέσμευση ασφαλείας από τις ΗΠΑ, ο MBS θα πρέπει επίσης να κάνει περαιτέρω βήματα προς την εξομάλυνση των σχέσεων της Σαουδικής Αραβίας με το Ισραήλ, όπως τα δικαιώματα υπερπτήσεων, οι απευθείας πτήσεις για τους Ισραηλινούς και Παλαιστίνιους μουσουλμάνους πολίτες για να κάνουν το προσκύνημα στη Μέκκα, οι απευθείας τηλεπικοινωνίες, η σαουδαραβική συμμετοχή με το Ισραήλ σε περιφερειακές συναντήσεις και το άνοιγμα εμπορικών γραφείων. Αυτό θα συνέβαλε στην εδραίωση της ισραηλινο-αραβικής στρατηγικής συνεργασίας που έχει εκφραστεί στις Συμφωνίες του Αβραάμ (Abraham Accords) και στην Σύνοδο Κορυφής της Νεγκέβ, του Μαρτίου του 2022, η οποία έφερε την Αίγυπτο στον κύκλο των συμφωνιών. Αυτά τα βήματα προς την ομαλοποίηση θα νομιμοποιούσαν περαιτέρω τον στρατιωτικό ρόλο του Ισραήλ στον αραβικό κόσμο και θα διευκόλυναν την στρατηγική συνεργασία εναντίον του Ιράν.
Η λήψη ουσιαστικών μέτρων προς την εξομάλυνση των σχέσεων με το Ισραήλ θα άλλαζε τον τρόπο με τον οποίο κρίνεται η Σαουδική Αραβία από τα μέλη του Κογκρέσου που πιστεύουν ότι η προώθηση της ασφάλειας και της ευημερίας του Ισραήλ εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ΗΠΑ. Θα συγκέντρωνε επίσης υποστήριξη από την φιλοϊσραηλινή κοινότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, για να αιτιολογήσει τέτοια βήματα στον βασιλιά Σαλμάν και τους υπηκόους του, ο MBS θα απαιτήσει πρόοδο στην επίλυση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης. Για το Ισραήλ, η Σαουδική Αραβία αποτελεί κόρη οφθαλμού στην διαδικασία ομαλοποίησης. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την προθυμία της Σαουδικής Αραβίας να ξεκινήσει την εξομάλυνση των σχέσεων, για να ενθαρρύνουν το Ισραήλ να κάνει αμοιβαία βήματα προς τους Παλαιστίνιους, όπως το πάγωμα της δραστηριότητας των εποικισμών πέρα από το ισραηλινό φράγμα ασφαλείας και η εκχώρηση περισσότερων εδαφών της Δυτικής Όχθης στον παλαιστινιακό έλεγχο, κάτι που θα συνέβαλε στην ανοικοδόμηση της εμπιστοσύνης και θα παρείχε μια βάση για διαπραγματεύσεις σχετικά με το τελικό καθεστώς σε μια συνθήκη ειρήνης για τους Ισραηλινούς και τους Παλαιστίνιους. Η εμφανής συμμετοχή της Σαουδικής Αραβίας σε αυτή την προσπάθεια, μαζί με την Αίγυπτο και την Ιορδανία, θα μπορούσε να κάνει πολλά για να συμβάλει στους τελικούς συμβιβασμούς που είναι απαραίτητοι για την επίλυση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης.
Τέλος, εάν ο Μπάιντεν και οι ψηφοφόροι του πρόκειται να ξεπεράσουν την αποστροφή τους για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που διαπράττονται κατά την διάρκεια της de facto διακυβέρνησης του MBS, ο πρίγκιπας - διάδοχος θα πρέπει να σταματήσει να καταστέλλει την ειρηνική πολιτική διαφωνία και να συνεχίσει να περιορίζει το θρησκευτικό κατεστημένο της χώρας, να περιορίσει τα προνόμια της θρησκευτικής αστυνομίας, να παραχωρήσει ίσα δικαιώματα στις γυναίκες και να προωθήσει μια μεταρρυθμιστική, χωρίς αποκλεισμούς και ανεκτική εικόνα του Ισλάμ διεθνώς. Θα πρέπει επίσης να επαναλάβει την δημόσια παραδοχή του ότι αναλαμβάνει την ευθύνη για την δολοφονία του Κασόγκι και να φροντίσει ότι κάτι τέτοιο δεν θα ξανασυμβεί.
ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΤΟΛΜΗΡΟΙ
Ομολογουμένως, η ανάληψη μιας νέας δέσμευσης ασφαλείας στη Μέση Ανατολή ίσως μοιάζει με αποκήρυξη των προσπαθειών των τριών τελευταίων προέδρων να τερματίσουν την εμπλοκή των ΗΠΑ στις συγκρούσεις της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, χωρίς την υποστήριξη των ΗΠΑ για μια πιο σταθερή τάξη πραγμάτων στη Μέση Ανατολή, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα συρθούν ξανά σε συγκρούσεις εκεί, νωρίτερα από όσο φαντάζονται οι κουρασμένοι από τον πόλεμο Αμερικανοί, διότι τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή επηρεάζουν άμεσα τα αμερικανικά συμφέροντα ασφαλείας. Επιπλέον, η κρίση στην Ουκρανία και το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν που προχωράει, έχουν δημιουργήσει μαζί μια στιγμή σφυρηλάτησης, κατά την οποία σημαντικές προσαρμογές στην σχέση ΗΠΑ-Σαουδικής Αραβίας καθίστανται δυνατές να τις σκεφτεί κάποιος και αναγκαίες να επιτευχθούν.
Επίσης, η Σαουδική Αραβία θα έπρεπε να κάνει δύσκολες θυσίες για να επιτύχει τη νέα συμφωνία, σπάζοντας το πετρελαϊκό της σύμφωνο με την Ρωσία και την αναπτυσσόμενη συνεργασία της με την Κίνα, και επιστρέφοντας στην αμερικανική σφαίρα με όλα όσα θα σήμαινε αυτό για τις πολιτικές του MBS στο εσωτερικό καθώς και στο εξωτερικό. Ωστόσο, για να διαχειριστούν τις πολλαπλές κρίσεις αυτής της εποχής στη Μέση Ανατολή και πέρα από αυτήν, οι Ηνωμένες Πολιτείες χρειάζονται έναν υπεύθυνο Σαουδάραβα εταίρο και η Σαουδική Αραβία χρειάζεται έναν αξιόπιστο Αμερικανό εταίρο. Αυτή είναι η στιγμή για τον Μπάιντεν να γίνει τολμηρός στην σχέση του με την Σαουδική Αραβία ή να μείνει στην πατρίδα.
Copyright © 2022 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.
Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2022-06-20/go-big-s...
Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition