- previous-disabled
- Page 1of 88
- next
Η Τουρκία, όπως κατάλαβε ο Αζέρος ηγέτης Ιλχάμ Αλίεφ, θα υποστήριζε την προσπάθειά του να πάρει τον πλήρη έλεγχο του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, η Ρωσία δεν θα τον σταματούσε, και η Δύση, με πολύ μικρή μόχλευση στην περιοχή, δεν θα ήταν σε θέση να τον εμποδίσει να αλλάξει τα επί τόπου δεδομένα.
Στις 4 Σεπτεμβρίου 2023, ο Οργανισμός Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX) δημοσίευσε την Ετήσια Ανάλυση Κινδύνου (Annual Risk Analysis) για το 2023-2024, στην οποία παρουσιάζονται στοιχεία του 2022 σχετικά με τις μεταναστευτικές ροές και το διασυνοριακό έγκλημα. Το παρόν άρθρο παρουσιάζει ορισμένα στοιχεία για τον σχετικά νεοσύστατο Οργανισμό, αναλύει τα περιεχόμενα του εν λόγω εγγράφου και παραθέτει τα κυριότερα διδάγματα και τις προκλήσεις που αναμένεται να αντιμετωπίσει η ΕΕ και η Ελλάδα στο μέλλον.
Την τελευταία δεκαετία, οι δημοκρατίες έχουν γίνει στόχοι πολυάριθμων κακόβουλων προσπαθειών τόσο από κρατικούς όσο και από μη κρατικούς δρώντες με σκοπό την αποσταθεροποίηση τους. Οι κακόβουλες δραστηριότητες στον κυβερνοχώρο και οι εκστρατείες παραπληροφόρησης αποτελούν σοβαρή απειλή για τον θεσμό των εκλογών. Η ψηφιακή εκλογική παρέμβαση είναι μια χαμηλού κόστους επιλογή, με την οποία κακόβουλοι δρώντες μπορούν να σκορπίσουν φόβο, να προκαλέσουν αποσταθεροποίηση, και να δημιουργήσουν αισθήματα ανασφάλειας και παραπλάνησης.
Οι μακροοικονομικοί κίνδυνοι και οι προκλήσεις συνεχίζουν να υφίστανται, καθώς οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες διατηρούν υψηλά τα επιτόκια για να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό και συρρικνώνουν τους ισολογισμούς τους που είχαν διογκωθεί σημαντικά λόγω των μη συμβατικών μέτρων νομισματικής πολιτικής που υιοθετήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Η εμπειρία ενός προηγούμενου μεγάλου πολέμου στην Ευρώπη —τον ξέρουμε ως Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο— θα πρέπει να μας υπενθυμίζει το τρομερό κόστος μιας παρατεταμένης και πικρής ένοπλης σύγκρουσης. Και όπως σήμερα, εκείνος ο πόλεμος ευρέως αναμενόταν να είναι σύντομος και αποφασιστικός.
Στην Ουάσινγκτον και στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, η υποστήριξη προς την Ουκρανία δεν μπορεί να είναι δεδομένη. Όλες οι επιλογές της εξωτερικής πολιτικής θα πρέπει να δοκιμαστούν στις εκλογές, αλλά ορισμένες προτεραιότητες μπορούν να διασφαλιστούν.
Δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι τα ζητήματα της διαστημικής ασφάλειας είναι εξειδικευμένα και πολυδιάστατα και μόνο λίγες χώρες τα διαχειρίζονται με επάρκεια. Μόνο τέσσερις διαστημικές δυνάμεις, οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Κίνα, και η Ινδία, έχουν δράσεις σε θέματα ασφάλειας στο Διάστημα και αποτελούν τις μόνες παγκοσμίως που έχουν κάνει αντιδορυφορικές δοκιμές (ASAT). Επιπλέον, και η Γαλλία κάνει σχετική έρευνα με την χρήση laser υψηλής ισχύος.
Η Ουκρανία θα χρειαστεί υπομονή από τους εταίρους της καθώς προσπαθεί να εξουθενώσει τον εχθρό της. Η Δύση θα πρέπει να αναπροσαρμόσει τις προσδοκίες της ώστε να ανταποκριθούν στην πραγματικότητα, η οποία είναι ότι πρόκειται για έναν πόλεμο φθοράς. Βραχυπρόθεσμα, τα κράτη του ΝΑΤΟ πρέπει να συνεχίσουν να μεταφέρουν όπλα και άλλες δυνατότητες στην Ουκρανία. Θα πρέπει επίσης να παράσχουν στο Κίεβο πολιτική και στρατιωτική υποστήριξη μακροπρόθεσμα.
Μια νέα στρατηγική πρέπει να αποδεχθεί ότι η Ουκρανία είναι ικανή να απορροφήσει γρήγορα προηγμένα οπλικά συστήματα και, μάλιστα, έχει πολλά να διδάξει στην Δύση σχετικά με την χρήση τους.
Η επιταχυνόμενη και συχνά αδιαφανής ανάπτυξη του κινεζικού στρατού, σε συνδυασμό με την ολοένα και πιο διεκδικητική στάση του Πεκίνου, έχει αλλάξει την δυναμική της περιφερειακής ασφάλειας, διπλωματίας, και πολιτικής.
- previous-disabled
- Page 1of 88
- next